Annoncørforening: Hov, hvad skete der lige med mediepriserne?

Måske kunne det være en del af fremtiden for danske medier, at priserne var mere transparente og gennemskuelige for annoncørerne, skriver Thomas Kragh, direktør i Dansk Annoncørforening.
Thomas Kragh er direktør i Dansk Annoncørforening. | Foto: Privatfoto.
Thomas Kragh er direktør i Dansk Annoncørforening. | Foto: Privatfoto.
Thomas Kragh, direktør i Dansk Annoncørforening

Kommentar

Årsforhandlinger mellem medier, bureauer og annoncørerne er i fuld gang, og flere er ved at være afsluttet. Denne gang er der god grund til, at annoncørerne kigger ekstra grundigt efter prislisten fra de førende medier, da der er sket nogle væsentlige ændringer.

F.eks har TV 2 i 2024 fjernet informations- og materialegodtgørelser på alle deres platforme, og til gengæld er der indført en ”Fee for forudberegnelighed på omsætning.” Andre medier plejer at følge efter, når en ledende spiller ændrer priserne.

Dette ændrer på en årgammel pris-struktur, og som det kan være ganske svært at gennemskue for både bureauer og annoncører. Det har derfor også stor betydning for samarbejdet med mediebureauerne, fordi det betyder nye mellemregninger, nye opgørelser af tidsforbrug i det ret komplicerede regnskab mellem medier og bureauerne, som annoncørerne skal gennemskue.

Men I dette tilfælde hos TV 2 skrives der ikke så meget om, hvad denne godtgørelse går ud på (eller hvor meget man kan få). Det vil jo så herefter skulle aftales individuelt (og på gruppe-niveau for mediebureauerne), og det forlyder at den for nogen er på op til seks pct.

Den gives dels i forhold til, hvor stor en del af årsomsætningen, man er villig til at binde up front, og dels i forhold til binding på sæsonfordelingen. Men det er i sagens natur individuelt, og lige nu bliver der indgået mange meget forskellige aftaler. Der er derfor en god grund til, at annoncører får lidt sparring og hjælp, da det potentielt kan blive mange penge for hver enkelt annoncør. 

Søg rådgivning

Danske medier er pressede på omsætningen fra techplatformene (Google, Meta, Tiktok m.fl.) og skal udvikles og forny sig på flere områder. Det vil vi i Dansk Annoncørforening gerne bakke op omkring, for stærke danske medier er også vigtige for danske annoncører, både som samfundsbærende institutioner og som annoncemedier.

Men måske det kunne være del af fremtiden for danske medier, at priserne var mere transparente og gennemskuelige end techplatformene? At det ligefrem var en styrke fremfor techplatformene? Det, tror jeg, ville blive godt modtaget hos både annoncører og mediebureauer. 

Det er desværre svært at se kommunikationen af denne nye prisændring som et skridt frem, når det gælder transparens. Medierne har naturligvis den fulde ret til at ændre på priserne, og de fleste bureauer vil givetvis af sig selv gøre deres kunder opmærksomme på den nye godtgørelse, og hvor meget den udgør. 

Men det er ikke sikkert, at alle annoncører kan gennemskue deres muligheder, og hvor meget man kan få retur (jf. deres aftale med bureauet), hvis kontrakten med bureauet ellers anfører, at alle godtgørelser uanset type skal returneres. Der er mange forskellige aftaler/kontrakter. 

Vi vil anbefale, at man som annoncør søger rådgivning, for der er sikkert annoncører, som ikke vil få betalingen fuldt retur. De vil så komme til at betale mere for deres media, fordi de ikke vinder på godtgørelsen for forudberegnelighed, hvad de kommer til at tabe på de nu fjernede informations- og materialegodtgørelser. Under alle omstændigheder er det en god anledning til at sætte sig grundigt ind i priserne og søge rådgivning og sparring. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også