Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny JP/Politiken-strategi på vej, ny Radio4-direktør, ny serie om login, Zetlands innovation og stilstand i forhandlinger mellem tech og medier har været med til at præge denne uges mediehistorier.
JP/Politikens Hus' formand, Peter Bartram, fortalte fredag om planerne for en ny strategi for mediehuset. | Foto: Marie Ravn
JP/Politikens Hus' formand, Peter Bartram, fortalte fredag om planerne for en ny strategi for mediehuset. | Foto: Marie Ravn

Endnu en uge er gået, hvor duften af varme krydderier, lyskædernes glans og forventningernes glæde/pres er intensiveret, som juledagene nærmer sig. Tydeligvis har konfekten og julesnue dog ikke lagt Mediedanmark ned, og du kan få et overblik over ugens overskrifter fra MediaWatch i nærværende briefing, kom med!

Vi begynder i MediaWatchs egen baghave, da vi fredag kunne fortælle, at JP/Politikens Hus står over for en strategiændring.

Den nuværende strategi - hvis udløbsdato var 2025 - droppes, før tid for at gøre plads til en ny. ”Det er lidt usædvanligt, men der sker så meget i mediebranchen, at det vil være forkert at vente,” fortalte formand Peter Bartram, og nævnte AI som den helt store disruptor. Han skitserede dele af strategien, som vil blive præsenteret i sin fulde form primo 2024.

Ny Radio-kaptajn og ny login-serie

Vi stryger videre til Radio4, hvis bestyrelse tirsdag skrev et nyt navn på den direktørstol, der har stået tom, siden Anne-Marie Dohm fratrådte i efteråret. Det er Nikolai Thyssen, som får til opgave at løfte lyttertallene, uden at det sker på bekostning af kvaliteten.

Ugen bød også på de første artikler i en ny serie om medievirksomheders prioritering af at få flere brugere til at logge ind og opgive brugbar førstepartsdata - særligt i lyset af Googles planlagte udfasning af cookies i 2024.

På B.T. har en målrettet indsats på knap et år fået, hvad der svarer til 30 pct. af tabloidmediets daglige brugere til at oprette et login. Det skal sikre essentielle brugerdata til annoncesalg, når cookies fases ud, fortalte redaktionel udviklingschef Jeppe Munk Pedersen.

Hos Jyllands-Posten forklarede analysechef Henrik Frislev om de fordele, der er i at få flere brugere - også gratister - til at logge ind. Det er dog en svær og kompleks opgave for et abonnementsmedie, forklarede han videre. Og det er en opgave, som mediet for nuværende ikke har en strategi for at løse.

Døde forhandlinger og nyt om tilskud

Vi bliver i krydsfeltet mellem tech og traditionelle medier.

Forhandlingerne mellem de danske medier organisation DPCMO på den ene side og Tiktok og Meta på den anden er sandet til. Eller de er faktisk ikke kommet rigtig i gang og den mægler, kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) havde indsat for at få parterne til at mødes har kastet håndklædet i ringen.

Kulturministeren mener, at platformene ”tilsyneladende stikker hovedet i busken”. Han vil sikre værktøjer, ”så det bliver sværere at nægte at være en aktiv spiller i den danske model,” udtalte han til MediaWatch.

I sidste uge blev det meldt ud, hvilke medier der får midler ud af årets anden runde uddeling fra Innovationspuljen. Zetland er denne rundes næststørste tilskudsmodtager med 3,6 mio. kr. Et større kendskab til afsenderne af Zetlands journalistik skal øge forbruget, lyder tesen bag det projekt, det digitale medie har fået millioner til, fortalte adm. direktør Tav Klitgaard.

Mens millionerne ruller ud af Innovationspuljen som tidligere år, blev udmøntningen af den redaktionelle produktionsstøtte udskudt i den forgangne uge. Det skyldes, at de ændringer til den offentlige støtte, som blev aftalt i medieaftalen i sommer, endnu ikke er blevet gennemført. Bekendtgørelserne til lovændringerne er dog sendt i høring med frist d. 9. januar. Kulturministeriet forventer nu, at medier kan søge støtte ”primo 2024”.

Banijay og Mofibo

Ugens overblik rundes af med et par udenlandsk ejede koncerner.

Den franske produktionskoncern, Banijay Group, er Europas største producent af fiktionsindhold til tv og streaming ifølge en ny rapport. Koncernen kigger på opkøbsmuligheder på det danske marked for at åbne for mere fiktionsproduktion, lød det fra Banijays nordisk chef.

Lydplatformen Mofibo, der er ejet af Storytel-koncernen gennemførte i efteråret en omlægning og fyringer i organisationen. De ændringer fortalte Mofibos danske landechef Rasmus Lindstrøm om. Du kan læse om rationalet bag ændringerne, her.

Julestafet

Overraskende jobskifter på B.T. og EB, en brøler i landsretten og afklaring om medieforlig, der sikrer Danwatchs økonomi, er blandt de ting, chefredaktør på Danwatch Adam Dyrvig Tatt så tilbage på, da han fik årets julestafet.

Nikolai Thyssen, Radio4’s nyslåede direktør fremhævede i sine stafetsvar et borgerligt klingende slogan for B.T., en imponerende udvikling for R8dio og en brøler i mediernes dækning af krig.

Bjarne Corydon kaldte generativ AI for årets nyhed, og så han hæftede sig ved ny chefredaktør og linje på B.T., og hvorvidt modvinden i mediebranchen fører til større forandringer.

Ugens tal

65,2 mio. - så mange timer streamede Netflix-brugere den danske serie ”Sygeplejersken” i første halvår af 2023. Dermed var serien den mest streamede danske serie på Netflix’ nye, halvårlige topliste.

Nyt på navnefronten

Christina Egelund (M) er udpeget som stedfortrædende kulturminister frem til efter nytår, fordi Jakob Engel-Schmidt (M)er blevet far.

Martin Ove Rasmussen er ny adm. direktør i Infomedia, der har haft stolen stående tom siden i efteråret.

Thomas Bernt Henriksen fratræder 1. januar rollen som erhvervsredaktør og redaktionschef på Berlingske. De roller overtager Simon Bendtsen.

Mette Cramon bliver chefredaktør på Jydskevestkysten 1. januar, når Mads Sandemann stopper på posten.

Mikkel Andersson, der indtil november var chefredaktør på det borgerlige medie Kontrast tiltræder 1. januar som chefrådgiver i Liberal Alliance.

Kaspar Colling Nielsen skal fra det nye år være vært på en revideret udgave af det omkring et år gamle P1-program ”Orientering Udsyn”.

Læst i andre medier

Google er begyndt at teste sin nye AI-søgefunktion, Search Generative Experience, og det har givet en række store nyhedsudgivere i USA og Europa sved på panden. På verdensplan genererer Google omkring 40 pct. af mediers trafik gennem søgeresultater, og frygten er, at den nye søgefunktion vil give brugere et så udførligt svar på deres søgning, at de ikke klikker sig ind på mediesiderne. The Atlantic har estimeret, at det vil være tilfældet for 75 pct. af deres brugere fra Google. Wall Street Journal har historien.

Med ønsket om en god weekend,

MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu