MediaWatch

Zuckerberg giver ikke op - vil investere milliarder i metaverse

Facebook-stifteren varslede i sidste uge i en rundbordsdialog med journalister, at sociale medier-koncernen vil fortsætte sine investeringer i det virtuelle univers.

Foto: BENOIT TESSIER/REUTERS / X07241

Mark Zuckerberg, topchef i Meta Platforms, har ikke overbevist skeptikerne, men han vil alligevel ikke give sig. Derfor varslede han i sidste uge i en rundbordsdialog med journalister, at verdens største koncern for sociale medier vil fortsætte sine enorme investeringer i det virtuelle metaverse. Det skriver Yahoo! Finance.

Allerede i 2019 brugte Facebook, som koncernen dengang hed, 4,5 mia. dollar på at udvikle metaverse, og det beløb steg til henholdsvis 6,6 og 10,0 mia. dollar i 2020 og 2021.

Og der skal altså fortsat pløjes masser af penge ind i området, selv om investorerne langt fra er overbeviste om, at de investeringer vil komme tilstrækkeligt tilbage i fremtiden. Selskabets egen globale kommunikationsdirektør, Nick Clegg, har da også sagt, at det kan tage 10-15 år, før teknologien er god nok, og før pengene kommer igen.

Det har, sammen med pres på brugervæksten og væksten i annonceindtægterne i den gamle forretning, vejet tungt ned på aktien i Meta, der ligger 58 pct. fra sin seneste rekord nået i september sidste år.

Den store udfordring er, at at før metaverse kan blive en succes, skal brugerne have adgang til markant bedre briller og høretelefoner til at opleve den virtuelle virkelighed som ægte, end der findes i dag.

”Vi har det her langsigtede vejkort, som skal løse de her udfordringer, som vi mener, er vigtige for at levere en rigtig kraftig oplevelse af tilstedeværelse,” sagde Mark Zuckerberg.

”Vi har løst nogle af problemerne, men i forhold til andre er der stadig meget arbejde at gøre i forbindelse med at bygge det her udstyr.”

Løser Meta ikke den udfordring, så er pengene formentlig spildte.

Andre aktører satser også stort på at få deres del af metaverse-markedet. Apple er i færd med at udvikle et virtual reality-headset, mens Microsoft allerede har sit, Hololens, på markedet.

Mere fra MediaWatch

DR og Roskilde Festival dropper tv-samarbejde

Danmarks Radio har droppet alle livekoncertoptagelser og tv-produktioner fra årets musikfestivaler heriblandt Roskilde Festival. Seertilslutningen står ikke mål med ressourceforbruget, lyder det. I stedet spreder DR sine medarbejdere over flere festivaler henover sommeren.

EU-pulje for nyhedsmedier åbner

Europa-Kommissionens organisation Creative Europe har lanceret en pulje for journalistiske partnerskaber på tværs af landegrænser, som skal understøtte bæredygtige forretningsmodeller for nyhedsmedier.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs