MediaWatch

Selskabet bag Facebook bragede op på bedre indtjening og brugertal end ventet

Aktien i Meta Platforms, ejeren af Facebook, steg 18,3 pct. i eftermarkedet onsdag aften i USA. Koncernens omsætning i første kvartal skuffede ganske vist, men indtjeningen var derimod over det ventede, og der var igen fremgang i brugertallet.

Meta så i første kvartal et salg på 27,91 mia. dollar mod ventede 28,24 mia. dollar. Det dækkede over et annoncesalg på 27,00 mia. dollar mod konsensus, ifølge Bloomberg News, på 27,52 mia. dollar. Toplinjen steg dermed 7 pct. i perioden, hvilket er det langsomste siden selskabets børsnotering tilbage i 2012.

I modsætning til fjerde kvartal, hvor der for første gang var et fald i brugertallet på hovedplatformen, kan Meta dog melde om fremgang i første kvartal, da antallet af daglige brugere hos Facebook endte på 1,96 mia. brugere mod ventede 1,94 mia. brugere.

Med i den positive vægtskål er, at antallet af annoncevisninger steg med 15 pct. i perioden mod spåede 13 pct., men den gennemsnitlige annoncepris faldt dog 8 pct. mod ventede minus 4 pct.

På driften blev overskuddet i perioden på 8,52 mia. dollar mod 11,34 mia. dollar i første kvartal 2021, hvilket udgjorde et fald på 21 pct., og på den baggrund gled driftsmarginen ned til 31 pct. fra 43 pct.

Indtjeningen per aktie endte i perioden på 2,72 dollar, sammenlignet med 3,30 dollar i samme periode af 2021, mens 2,56 dollar var spået.

Nettooverskuddet endte i første kvartal på 7,47 mia. dollar mod 9,50 mia. dollar året før.

”Vi gjorde fremskridt i dette kvartal på tværs af en række nøgleprioriteter, og vi er fortsat fulde af tillid til de langsigtede muligheder, vort roadmap for produkter vil låse op for,” udtaler topchef og grundlægger Mark Zuckerberg, i regnskabet.

Prognosen for salget i andet kvartal skuffer imidlertid med et bud på 28-30 mia. dollar, mens analytikerne havde regnet med 30,74 mia. dollar.

Til gengæld skærer Meta i forventningen til de samlede omkostninger i 2022 til et interval mellem 87-92 mia. dollar mod førhen 90-95 mia. dollar, hvilket også skal sammenlignes med en forventning i markedet om omkostninger på 91,38 mia. dollar. Markedet har netop været skeptisk over for Metas store investeringer i metaverset, som endnu ikke har vist økonomisk afkast.

To techselskaber lagde sidste år 1,1 mia. kr. til annonceomsætningen i Danmark

Facebook vender skuden og melder igen om stigning i brugerantal

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs