Zetland: Der skal flere medlemmer til for at gå i plus

Knap et år efter relanceringen er Zetland næsten halvvejs mod det oprindelige abonnements-mål. Ændringer i abonnementstyper betyder, at der skal flere betalende brugere til end hidtil troet for at nå i plus, siger chefredaktør.
Foto: Marie Hald/Polfoto/Arkiv
Foto: Marie Hald/Polfoto/Arkiv

Et år efter ilddåben for Det Nye Zetland står der nu cirka 7.000 kunder registreret som abonnenter.

Det fortæller stifter og ansvarshavende chefredaktør Lea Korsgaard til The World Association of Newspapers i et interview.

Dermed er Zetland nu halvvejs mod det oprindelige mål om 14.500 brugere, der blev stillet ved relanceringen af Zetland, hvor mediet gik fra at publicere to til fem artikler om dagen samt ansatte 12 nye skribenter.

Det nye Zetland går i luften et par millioner før mål

Siden relanceringen har Zetland åbnet op for flere abonnementstyper. Studenter får f.eks. 50 pct. rabat på købet af et abonnement, og medlemmerne kan nu dele sit abonnement med andre.

Og netop rabatten til de studerende gør, at der skal endnu flere kunder til for at gå i nul, forklarer Lea Korsgaard.

"Vi har nu 7.000 betalende medlemmer, så vi er næsten halvvejs, men vi vil sandsynligvis få brug for 16.000 eller 17.000 medlemmer næste forår for at nå break-even," siger hun til mediet.

Det første år for Det Nye Zetland har også budt på en pengeindsprøjtning fra Googles nyhedsfond på næsten 1 mio. kr. Derudover er Zetland blevet en del af tilbuddene, når kunder i Telia køber et mobilabonnement.

Zetland meldte senest ud om medlemstallet i december, da chefredaktøren i et indlæg kunne melde om 6.235 medlemmer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også