Facebook vil gøre brugerne til nyhedspoliti

Fremover bliver det muligt at indrapportere mistanke om, at en historie på Facebook er usand.
Foto: /ritzau/AP/Eric Risberg/
Foto: /ritzau/AP/Eric Risberg/
RITZAU

Det sociale medie Facebook afslører nu en række konkrete tiltag til at komme problemet med spredningen af falske nyheder til livs.

Blandt andet vil Facebook gøre det muligt for brugerne at rapportere en mistanke om, at en nyhed er løgnagtig. Det fremgår af en pressemeddelelse torsdag.

Samtidig vil selskabet arbejde sammen med organisationer, der er vant til at faktatjekke historier. Det gælder eksempelvis nyhedsbureauet Associated Press.

"Vi tror på, at man skal give folk en stemme, og at vi ikke på egen hånd kan agere sandhedens vogter, så vi går forsigtigt ind til dette problem," skriver Facebook.

"Vi fokuserer vores indsats på det værste af det værste. På de tydelige fupnumre, der bliver spredt af spammere for deres egen vindings skyld," lyder det videre.

Får status som "omdiskuteret"

Hvis en række brugere anmelder samme nyhed for at være falsk, så vil Facebook sende denne historie videre til faktatjekkerne. Hvis de finder frem til, at nyheden er usand, så vil den på Facebook blive mærket "omdiskuteret". Der vil være et link, som forklarer hvorfor.

De omstridte historier vil ikke umiddelbart blive fjernet fra Facebook, men "måske" blive rykket mod bunden af brugernes nyhedsstrøm.

Samtidig vil firmaer eller enkeltpersoner ikke kunne betale for at give disse historier en ekstra god plads i strømmen.

Desuden vil Facebook forsøge at gøre det sværere for folk at tjene penge på at linke til hjemmesider med løgnagtige historier.

Det er i kølvandet på den amerikanske præsidentvalgkamp, at der er kommet ekstra fokus på delingen af falske nyheder.

Blandt andet har det amerikanske medie Buzzfeed fundet frem til, at de falske historier i de sidste tre måneder op til det amerikanske valg blev delt oftere end de sande historier.

Facebook i dialog om eget videoindhold

"Hvad kan vi lære af valget af Trump?"

The Guardian og Vice skal lave fælles indhold

Danske Medier: DR’s chatbot på Facebook er betænkelig

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også