Danske Medier: DR’s chatbot på Facebook er betænkelig

DR’s nye nyhedsservice på Facebooks Messenger er uheldig brug af licensmidler, lyder det fra Danske Medier. DR afviser kritikken.
Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv
Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

Forleden havde DR premiere på en ny chatbot, der på Facebooks beskedsystem Messenger giver brugere et udvalg af dagens historier hver aften kl. 20. Den nye nyhedsservice skal især skabe bedre kontakt til unge brugere under 35 år.

DR’s lancering af en chatbot på Facebook Messenger vækker dog langt begejstring hos de private mediers organisation Danske Medier, skriver Berlingske. Det er en ”betænkelig udbygning” af DR’s aktiviteter på det sociale medie, lyder det fra digital chef i Danske Medier Allan Sørensen.

"Det er jo ikke nogen hemmelighed, at Facebook er en af de helt store konkurrenter i forhold til de private medier på annonceområdet, og derfor inder vi det påfaldende og uheldigt, at en stor del af licensmidlerne skal gå til yderligere at understøtte udenlandske konkurrenters forretning i Danmark," siger Allan Sørensen til Berlingske.

Hos DR afviser nyhedschef Naja Nielsen, at der er tale om en udbygning af public service-stationens tilbud, da nyhedshistorierne, som chatbotten henviser til, allerede er frit tilgængelige for alle på DR’s hjemmeside. Derfor er der ifølge nyhedschefen blot tale om et supplement.

DR vil fange unge nyheds-brugere med chatbot 

Nyhedsredaktør skal tegne fremtiden for dr.dk  

Ny nyhedstjeneste lancerer chatbot 

Facebook giver nyheds-bolden op på Messenger - CNN har grebet den 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også