Skatteminister er åben for digital nulmoms

EU lægger op til, at medlemslandene selv kan bestemme, om nulmoms også skal gælde digitale medier. Den danske skatteminister mener, at det vil være "grundlæggende fornuftigt".
Skatteminister Karsten Lauritzen (V). | Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv
Skatteminister Karsten Lauritzen (V). | Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) er åben for at udvide nulmomsordningen, så den også omfatter digitale medier. Det skriver Børsen.

Nulmoms har været på dagsordenen i EU, og EU-Kommissionen har lagt op til, at medlemslandene kan bestemme, at digitale medier skal være omfattet af nulmomsen. Nogen endelig beslutning er imidlertid ikke truffet endnu.

"Men i mine ører lyder det grundlæggende fornuftigt at ligestille medier momsmæssigt, så der ikke gøres forskel på trykte og digitale medier," lyder det i en skriftlig kommentar fra Karsten Lauritzen til Børsen.

Dermed lægger han sig på linje med partifællen Britt Bager, Venstres medieordfører. Tidligere på året gjorde hun sig til fortaler for at skele til Norge, hvor digitale nyhedsmedier siden 1. marts har været omfattet af nulmomsen.

"Umiddelbart tænker jeg, at snittet skal ligge nogenlunde samme sted i Danmark, som man har gjort i Norge. Vi støtter heller ikke magasiner og ugeblade, som det er nu," sagde Britt Bager til MediaWatch i september.

Også Socialdemokratiets medieordfører, Mogens Jensen, ser positivt på at indføre nulmoms for digitale nyhedsmedier, sagde han i oktober til Børsen.

Politikere er klar til at kigge på digital nulmoms 

EU klar til at fjerne moms på ebøger og netaviser

EU har banet vejen for lavere digital moms 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også