Britisk avis får kun lille del af programmatisk salg

Som et forsøg har The Guardian købt programmatisk annonceplads hos sig selv. Øvelsen viste, at størstedelen af annoncørernes penge går til andre end avisen.

Britiske The Guardian gjorde sig en ubehagelig oplevelse, da mediehuset iværksatte et forsøg, hvor det købte programmatisk annonceplads hos sig selv.

Op mod 70 pct. af annoncørernes penge viste sig nemlig i de værste tilfælde at ende i lommerne hos forskellige annoncefirmaer, som er en del af fødekæden, og dermed ikke hos avisen. Det skriver Mediatal.

The Guardians opdagelse blev præsenteret af avisens nye annoncedirektør Hamish Nicklin på en konference.

"Der er en lækage. Pengene, der går ind, er ikke de samme, som går ud," sagde Hamish Nicklin ifølge Mediatel.

"Der er så mange forskellige spillere, som tager en lille andel her og der - og nogle gange en stor andel. En stor del af de penge, som annoncørerne tror, at de giver til premium udgivere, ender faktisk ikke hos os."

Guardian-direktøren fortalte, at han har en "rimelig god ide" om, hvilke firmaer der lukrer på annoncekøbene, men han ikke ønsker at sætte navn på dem.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også