The Guardian skærer massivt ned i USA

Den engelske mediekoncern Guardian Media Group skruer kraftigt ned for aktiviteterne i USA og afskediger op imod hver tredje medarbejder.

Fem år efter den engelske avis The Guardian i 2011 lancerede en amerikansk onlineudgave med base i New York, står organisationen i USA over for store besparelser.

Op i mod hver tredje medarbejder risikerer at blive afskediget som følge af en sparerunde, der blev meldt ud torsdag i denne uge. Det skriver The Guardian på avisens egen hjemmeside.

Årsagen er en annonceindtjening, som ikke har levet op til forventninger, og dystre økonomiske udsigter for 2017.

"Ifølge estimater tiltrækker teknologi-selskaber som Facebook og Google 85 pct. af den digitale annonceomsætning i USA. Stillet over for den konkurrence har Guardians indtægter ikke kunnet leve op til forventninger på trods af en fremgang i indeværende regnskabsår," skriver avisen.

Som en konsekvens af sparerunden forventes Guardian Media Group at nedbringe antallet af ansatte i USA fra 140 til omtrent 100.

Afskedigelserne er langt fra de første, der har ramt Guardian Media Group i år. Som en konsekvens af et skuffende regnskab for 2015, der fremviste et driftsunderskud på 68,7 mio. pund, har mediekoncernen sagt farvel til mere end 250 medarbejdere, heraf 70 frivillige fratrædelser fra journalister tidligere på året.

Medierne taber terræn på det digitale annoncemarked

Medlemskaber er en god historie for The Guardian

Underskuddet vokser hos The Guardian-udgiver

Guardian nedlægger 250 stillinger 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også