Udgiver satser på digital assistent som medieplatform

The Guardian er det seneste medie, der udgiver indhold via den digitale assistent Amazon Echo.

Siden 2014 har amerikanske forbrugere kunnet købe højtaleren Amazon Echo med den indbyggede, stemmestyrede digitale assistent Alexa.

Echo er en stemmekontrolleret højttaler med en intelligent online assistent, der fungerer som digitalt omdrejningspunkt i hjemmet. Flere udgivere benytter Amazon Echo til at levere nyheder. Seneste medie til at kaste sig over platformen er The Guardian, skriver Digiday.

Amazon Echo fungerer på mange måder ligesom Apples digitale assistent Siri. På Amazons Echo-platform hedder den digitale assistent Alexa. Det betyder, at man ved at bede Alexa om nyheder fra The Guardian kan få læst de seneste overskrifter op eller lytte til artikler om emner som eksempelvis det amerikanske præsidentvalg, Brexit eller sportsresultater fra højttaleren.

Ud over nyheder udgiver The Guardian podcasts, anmeldelser og opinionsstof via Amazon Echo-platformen.

"Mens du gør børnene klar til skole, laver aftensmad eller nyder en kop te om søndagen med fødder oppe, kan du tjekke ind hos os uden at skulle bruge din telefon. Mest spændende er, at det giver os mulighed for at skabe en fantastisk oplevelse for alle med synshandicap," siger The Guardians off-platform produktchef Chris Wilk ifølge Digiday.

Den amerikanske avis Washington Post, der er ejet af Amazons grundlægger og topchef Jeff Bezos, og Huffington Post er eksempler på andre medier, som udgiver indhold via Echo-platformen. Den engelske aviskoncern Johnston Press tester også brugen af den digitale assistent i øjeblikket.

Ifølge Digiday har Amazon hidtil solgt 3 mio. eksemplarer af Echo.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også