Schibsted-medier i fælles front mod Facebook og Google

Den norske koncern samler sine mediers produkt- og teknologiudvikling i fælles afdeling for at bekæmpe Facebook og Google.
Foto: PR/Schibsted
Foto: PR/Schibsted

Det er ikke kun i Danmark, at udenlandske mastodonter som Facebook og Google presser de traditionelle medier. Samme tendens præger udviklingen i Norge. Som modsvar har norske Schibsted besluttet sig for at samle produkt- og teknologi-afdelinger på tværs af koncernens medier i en ny, fælles enhed, skriver Kampanje.

"I Schibsted har vi solide mediehuse, der kan fremvise fremragende journalistik over tid. Hvis vi skal bevare den uafhængige, opsøgende journalistiks integritet i en digital verden, må vi forene vores kræfter og gøre fælles sag på tværs af de forskellige varemærker," siger adm. direktør for Schibsted Media Group, Rolv Erik Ryssdal, til Kampanje.

Det betyder, at de Schibsted-ejede medier Aftonbladet, Aftenposten, VG, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen og Omni fremover skal dele teknologisk kompetencer og ressourcer. Efter planen bliver svenske Dagbladet også en del af den nye enhed senere på året.

Målet er at skabe nye produkter og teknologier, der kan tage kampen op mod Facebook og Google, lyder det fra Schibsted-chefen. Det har allerede resulteret i en fælles platform til at producere, distribuere og tjene penge på indhold kaldet Schibsted Publishing Platform.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også