Norske mediekæmper drøfter alliance mod Facebook og Google

Tre af Norges største nyhedsmedier skal diskutere en mulig alliance mod Facebook og Google om de digitale annoncekroner.

Toppene hos de norske nyhedsmediekoncerner Schibsted, Amedia og Polaris vil diskutere en mulig alliance i kampen mod Facebook og Google om de digitale annoncekroner. Det sker på det norske medie Kampanjes mediekonference "Media Business".

Afsættet for diskussionen er det kraftige annoncefald på printmarkedet, som koster nedskæringer og fyringer i den norske nyhedsbranche. Samtidig er konkurrencen om de digitale annoncekroner fra Facebook og Google og programmatisk salg blevet endnu skrappere.

Schibsted har længe plæderet for, at de norske nyhedsmedier gør fælles front. Mediehuset mener, at de norske medier bør undersøge mulighederne for at samarbejde omkring produktion og distribution, overveje at dele brugerdata, så de er i stand til at udvikle mere attraktive annonceprodukter og få del i de reklameindtægter, som i dag forsvinder ned i Googles og Facebooks lommer, samt skabe en teknologisk infrastruktur, som gør samarbejdet muligt i henhold til norsk lovgivning.

Selv er Schibsted gået all-in på datadrevet annoncesalg med programmatic-platformen Appnexus, og det samarbejde har Polaris Media tilsluttet sig i løbet af sommeren. Polaris håber, at også Amedia tilslutter sig Schisted-alliancen.

"Over tid har vi en tro på, at det bliver godt, men det bliver ekstra godt, hvis Amedia går med. Vi håber, at de gør det. Så har vi et produkt, som gør det mere enkelt for os at lykkes," siger Per Axel Koch, koncerndirektør i Polaris Media, hvis digitale annonceindtægter faldt 15 pct. i andet kvartal og betyder, at mediehuset skal spare 240 mio. kr., til Kampanje.

Konferencen "Media Business" afholdes 31. august i Oslo.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også