MediaWatch

Netflix' kundevækst presset af prisstigninger

Den amerikanske streamingtjeneste har netop offentliggjort sit regnskab for andet kvartal. Selskabet vokser, men mindre end forventet.

Foto: Dan Goodman/AP/Polfoto/Arkiv

Højere priser kan være en farlig sti at bevæge sig ud på. Det må streamingtjenesten Netflix konstatere oven på sit regnskab for andet kvartal, hvor selskabet ikke har været i stand til at vokse så hurtigt, som det havde forventet.

Netflix fik i perioden april, maj og juni godt nok 1,68 mio. nye kunder, men det var væsentligt mindre end de 2,5 mio., som selskabet havde forventet at hente, og det var også et stykke under forventningen blandt aktieanalytikerne, skriver Bloomberg News.

Selskabet, der har omkring 83 millioner kunder på verdensplan, skriver i sit regnskab, at det er prisforhøjelser, som er årsagen til den lavere vækst, da det har oplevet et forhøjet antal opsagte abonnementer.

"Vi vokser, men ikke så hurtigt, som vi gerne ville eller tidligere har gjort. At "disrupte" et stort marked kan være en bumpet vej, men mulighederne er så store, som de aldrig har været før, og vi vil fortsætte med at forbedre hvert eneste aspekt af vores forretning," skriver den amerikanske streaminggigant i sit regnskab, som blev offentliggjort sent mandag aften.

Aktien fik solide tæsk på aktiemarkedet, hvor den dykkede omkring 13 pct. i det såkaldte eftermarked og dermed har udsigt til en skidt tirsdag.

Netflix' finansielle resultater blev ellers forbedret en del i andet kvartal, hvor omsætningen voksede med knap 500 mio. dollar til 1966 mio. dollar, mens driftsresultat før skat, renter samt af- og nedskrivninger, EBITDA, voksede med 10 mio. dollar til 129 mio. dollar.

På bundlinjen lød overskuddet på 41 mio. dollar - eller 0,09 dollar per aktie - hvilket var markant højere end de 0,03 dollar, der var ventet blandt aktieanalytikerne ifølge Bloomberg.

For tredje kvartal regner Netflix med 2,3 mio. nye kunder, hvor streamingtjenesten blandt andet regner med massiv konkurrence fra OL i Rio.

Indtjeningen ventes at lande på 0,05 dollar per aktie, hvilket vil være et fald på 0,07 dollar, hvis det holder i mål.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs