Mediernes adblocker-tjek får grønt lys i Holland

De hollandske myndigheder vurderer, at det er i orden, når medier automatisk tjekker, om brugerne har adblocker installeret.
Foto: Skærmdump jp.dk
Foto: Skærmdump jp.dk

Det er ok, at netmedier automatisk tjekker, om læserne bruger adblocker eller ej - uden at bede om tilladelse fra brugeren først.

Det har den hollandske regering slået fast, skriver Danske Medier.

På baggrund af en forespørgsel fra fagbladet Journalisten har EU-Kommissionen tidligere signaleret, at den praksis kan være på kant med reglerne, fordi det grundlæggende kræver et "ok" fra brugeren først, hvis medierne vil tjekke brugerens inventar på computeren. 

Den hollandske regering vurderer imidlertid, at det sorterer under undtagelsesbestemmelserne i e-databeskyttelsesdirektivet, når medierne sender en adblock-føler ud, og at det derfor ikke kræver samtykke fra brugerne.

"Den hollandske fortolkning er i fuld overensstemmelse med ånden i direktivet og vil i første omgang sikre, at de hollandske medier fortsat har mulighed for at følge udviklingen i adblocking og informere deres brugere om betydningen af annoncering som økonomisk grundlag for at kunne udbyde nyheder, information og tjenester," siger Danske Mediers digitale chef Allan Sørensen.

Tror andre vil følge trop

Problemstillingen er blevet aktualiseret af den stigende brug af adblocker software, der fjerner annoncer fra et website, så læseren slipper for dem, men som samtidig truer mediernes digitale omsætning. For at værne om annonceindtægterne er mange netmedier derfor automatisk begyndt at tjekke, om brugerne har adblocker installeret, og opfordre dem til at slå den fra eller whiteliste det pågældende site, hvis de vil læse videre.

Allan Sørensen forventer, at andre lande vil følge den hollandske vurdering og afgørelse.

"Vi føler os overbevist om, at vurderingen vil blive fulgt op af lignende afgørelser hos alle de europæiske databeskyttelsesmyndigheder og medvirke til, at det digitale økosystem kan opretholdes, og at danske og europæiske medier fortsat kan agere på baggrund af annoncering."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også