MediaWatch

Reklameblokering trækker blod hos virksomheder

En ud af fem smartphonebrugere har installeret såkaldte "adblocks", der blokerer for reklamer på hjemmesider. Det truer store internetselskabers forretningsplan.

Jens Dresling/Polfoto/Arkiv
Foto: Jens Dresling/Ritzau/Arkiv

Blandt andet er Google og Facebook hårdt ramte af de knap 420 mio. mennesker verden over, der har bremset for en betydelig indtjeningskilde. Det skriver New York Times.

Brugen af reklameblokering har længe delt internetverdenen. Støtterne mener, det giver folk adgang til indhold uden at skulle gennem reklamer, mens modstandere, særligt selskaber, mener, at reklamerne er del af en uskreven kontrakt mellem bruger og udbyder, hvis eksistensgrundlag tit er bygget på reklameindtægter.

Reklameblokering på mobiltelefoner er blevet særligt populært i udviklingsøkonomier, hvor folk særligt bruger smartphones til at gå på internettet.

Omkring 36 pct. af smartphone-brugere i Asien og i Stillehavsregionen benytter sig af reklameblokering, mens antallet i Indien og Indonesien er endnu højere.

Her har op imod to-tredjedele af smartphone-brugere aktivt har valgt reklamer fra. Til sammenligning ligger tallet i USA på 2,2 pct.

"Tallene er overraskende, da vi i vesten ikke altid ser, hvad der sker i udviklingsøkonomier. Det er kun et spørgsmål om tid, før vi ser "ad-blocking" til smartphones i vesten," siger Sean Blanchfield, direktør i Pagefair, der har fundet tallene, til New York Times.

/ritzau/FINANS

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere