En del af Watch Medier

MediaWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
06.05.2016kl. 15.28

Nystartet selskab vil lave stille internetrevolution

Et nystartet internetselskab vil kapre kunder, der er trætte af at være bundet til tv-pakker.
Foto: Thomas Borberg/Polfoto/Arkiv
RITZAU

Medievanerne er hastigt ved at ændre sig til, at folk selv finder deres underholdning på nettet. Derfor bliver efterspørgslen efter tv-kanaler mindre og efterspørgslen efter højhastighedsinternet til så lav en pris som muligt større.

Den tendens vil det nye selskab Hiper leve af. Hiper, der er startet af to tidligere direktør i Fullrate, sælger ren højhastighedsinternet uden telefon eller tv med. Det sker til priser, der er lavere end de største eksisterende aktører på markedets.

”De sidste par år er der sket det, at kabel-tv har toppet. Ligesom fastnettelefoni gjorde det. Over hele jorden går folk mod mindre tv-pakker, og mange unge under 30 fravælger helt tv.”

”Derfor mener vi, at der nu er en niche til at sælge bredbånd uden tv. Og at den niche vil blive større,” siger adm. direktør for Hiper Stig Myken.

Udviklingen var evident i TDC's regnskab for første kvartal, der blev offentliggjort onsdag. Den vækker bekymring hos analytikere, der følger TDC, da den ikke bare fjerner overskud fra de store tv-pakker, men også kan mindske priserne på internet.

Hiper gik i luften i december og har siden februar markedsført sig selv. I april fik selskabet en hjælpende hånd, da ny lovgivning forbød eksisterende aktører som TDC at tvinge kunde til at købe tv, hvis de også vil have internet.

”Det går rigtigt stærkt, og vi har meget travlt. Vi sidder alle mand og arbejder i helligdagene og i weekenden lige nu for at forsøge at følge med de mange henvendelser, vi får.”

”Men vi er selvfølgelig en nichespiller. Vi leverer ikke tv eller fastnettelefoner. Så vi skal finde de kunder, vi giver mening for. Der er mange, der ikke vil leve uden deres tv-pakke, og det er fint nok for os,” siger Stig Myken.

Hos TDC fortalte administrerende direktør Pernille Erenbjerg da også, at man ikke ser Hiper som en trussel.

”Pris er et parameter. Hele oplevelsen og kvaliteten er et andet, og mange kunder efterspørger, at vi leverer samlede løsninger, så de ikke skal købe telefoni et sted, bredbånd et andet sted og tv et tredje.

”Men der er segmenter i markedet, som sætter pris på forskellige ting. Yousee kan ikke være den foretrukne leverandør til samtlige hjem i Danmark,” sagde hun.

Planen for Hiper er da heller ikke at vende hele telemarkedet på hovedet. Første mål er 10.000 kunder, og her er Hiper godt på vej.

”Der er 2,3 millioner bredbåndsforbindelser i Danmark. Hvis vi kan få bare fem procent af markedet på fem år, så er jeg glad,” siger Stig Myken.

TDC's regnskab, der kom onsdag, viste, at andelen af tv-kunder, der har en lille pakke, er steget fra 26,8 procent i starten af 2014 til 31,1 procent.

/ritzau/

Relaterede artikler:

  • Frit internet og nye vaner kan blive grimt for TDC

  • Foto: TDC

    TDC holder norsk tvist tæt til kroppen

  • TDC's topchef, Pernille Erenbjerg | Foto: Stine Bidstrup/Polfoto/Arkiv

    TDC: Vores kunder viser stor interesse for ny tv-boks

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Ali Abbasis thriller vandt stort ved lørdag aften ved Robert Prisen. | Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Medienyt

Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen

Phil McGraw fik i 2020 en stjerne på Hollywood Walk of Fame i Los Angeles. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau Scanpix
TV

Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

Ledelsen ved endnu ikke, hvad det kommer til at betyde på medarbejderfronten, men en ny aftenflade på TV 2 og tv2.dk skal udkomme fra Odense.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen – 09.21
  • Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen – 09.04
  • Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler – 4. feb.
  • Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran – 4. feb.
  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 4. feb.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • People Manager for Upright Music

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • SoMe Manager

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Business Intelligence Specialist

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • People Manager for Upright Music

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • SoMe Manager

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge