MediaWatch

Amazon særskiller streamingtjeneste og øger Netflix-krig

Kunder skal ikke længere betale for et såkaldt prime-abonnement for at få adgang til Amazons streamingstjeneste.

Foto: Reed Saxon/AP/Polfoto

Den amerikanske it-gigant Amazon har lanceret en selvstændig streamingstjeneste. Derved tager Amazon for alvor kampen op med rivalerne Netflix og Hulu på det amerikanske marked.

Det skriver Financial Times.

Tidligere har man skulle betale for et såkaldt prime-abonnement for som Amazon-kunde at få adgang til selskabets streamingstjeneste. I et nyt tiltag skiller Amazon de to fra hinanden, så kunder for en billigere pris kan vælge kun at abonnere på streamingstjenesten.

Strategien understreger Amazons ønske om at blive en større spiller på videomarkedet og følger investeringer i produktioner med eksklusive rettigheder som Transparent og Mozart in the Jungle. I alt brugte Amazon sidste år 1,7 mia. dollar på egenproduktion af tv-serier sammenlignet med de 3,3 mia dollar, som Netflix investerede for.

Netop Netflix, der er Amazons største konkurrent, nærmer sig 100 mio. abonnenter og er rykket ind i 130 lande, hvilket stiller dem stærkt.

"Netflix har på kort tid gjort et fænomenalt arbejde i at komme ud til mange nye markeder og har som resultat deraf en langt større rækkevidde, hvor de kan udnytte stordrifts- og firstmover-fordele," siger Richard Broughton, der er chef for research hos Ampere Analysys, til Financial Times.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Aller Media lukker magasinet Dossier

Dossier lukker og slukker efter seks år. Det skyldes ifølge chefredaktør økonomi og udfordringer med bl.a. stigende papirpriser. For mindre end et år siden lukkede Aller også Modemagasinet In efter 35 år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs