MediaWatch

Streamingtjenester dominerer prisuddeling

Amazon har fastslået sin position som tv-producent på rekordtid og vandt i nat prestigefuld tv-pris. Det understreger streamingtjenesternes position som tv-verdenens nye magtcentre.

Foto: Ted S. Warren/AP/POLFOTO/arkiv

Søndag aften løb tv-serien ”Mozart in the Jungle” med en Golden Globe-pris for bedste tv-serie i komedie-genren. Serien, som herhjemme kan ses på Viaplay, handler om en gruppe musikere i et symfoniorkester i New York og bliver produceret af Amazon. Det er andet år i træk, at en tv-serie fra den amerikanske internetvirksomhed løber med prisen. Sidste år var det serien ”Transparent”, som vandt samme kategori ved Golden Globe-uddelingerne.

Ifølge amerikanske Techcrunch viser det magtskiftet, der har fundet sted de seneste år, hvor streamingtjenester har sat dagsordenen på tv-markedet.

Amazon begyndte først at producere tv-serier i 2013, men har allerede slået sit navn fast med flere priser. Det samme har konkurrenterne Netflix og HBO, som begge også har vundet adskillige statuetter for sine originale tv-serier.

Ved søndagens Globe Globe-uddeling kunne Netflix, der var nomineret otte gange for sine tv-serier, som den første streamingtjeneste også bryste sig af en nominering i en film-kategori. Skuespilleren Idriss Elba var nomineret for bedste birolle i filmen ”Beast of No Nation”, men han måtte se Sylvester Stallone løbe med statuetten for sin rolle som Rocky Balboa i ”Creed”.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs