En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
14.04.2016kl. 13.34

EB indgår i nordisk samarbejde om digitalt indhold

Ekstra Bladet, Aftonbladet og VG går sammen om at lave fælles indhold til avisernes digitale abonnenter.
Foto: Thomas Borberg/Polfoto/Arkiv
af MORTEN STEEN

En reportagerejse gennem Europa med fokus på Hitlers hemmelige gemmesteder bliver første fælles projekt, når Ekstra Bladet går sammen svenske Aftonbladet og norske VG om at producere indhold til de tre tabloidavisers digitale abonnenter. Det skriver medierne i en pressemeddelelse.

"Idéen med samarbejdet er at producere endnu mere journalistik, der rammer direkte ned i vores digitale kunders ønsker og behov for høj kvalitet, dybde og eksklusivitet. Efter flere års erfaring med at bedrive digitale abonnementer ved vi, hvad brugerne i de tre nordiske lande synes er værd at betale for. Det vil vi med dette samarbejde prioritere at give dem endnu mere af," siger Lisbeth Langwadt, ledende redaktør for betalt indhold på Ekstra Bladet, i meddelelsen.

Fremover vil medierne samarbejde om at lave en række fælles historier i løbet af året. Første projekt – reportagerejsen om Hitlers gemmesteder – udkommer i april. Næste projekt, der efter planen skal følge kort efter, bliver opsøgende og undersøgende journalistik om den katolske kirke.

Ifølge medierne vil det journalistiske ambitionsniveau være højere end det, som man ser i den daglige nyhedsstrøm.

”Det er en unik satsning på kvalitetsjournalistik, hvor tre store medier går sammen og rapporterer om spændende emner, der tiltaler de nordiske brugere. Vi ved af erfaring, at fantastiske historier fra vores betalte, digitale universer virker i alle tre lande,” siger Ted Kudinoff, redaktionel Plus-chef på Aftonbladet, i meddelelsen.

Et fremtidssikret produkt

Historierne vil både blive produceret af de enkelte medier og i samarbejde på tværs af de tre aviser. Fælles for dem alle er dog, at de vil udkomme på mediernes platforme, der er forbeholdt digitale abonnenter – for Ekstra Bladets vedkommende hedder løsningen Ekstra, mens de hedder VG+ og Aftonbladet Plus for de øvrige aviser.

Ekstra Bladet, der lancerede Ekstra i maj 2013, har i dag 40.000 digitale abonnenter. VG har 80.000 betalende kunder, mens Aftonbladet, der har haft sit digitale Plus-abonnement siden 2003, har hele 230.000 betalende kunder.

"At vores digitale abonnementer nu er så store volumenmæssigt beviser, at digital betalingsjournalistik er en del af fremtidens forretningsplan for vores medier. Med brands som Ekstra, Aftonbladet Plus og VG+ formår vi at vise, at vi har et fremtidssikret digitalt produkt til dem, der hellere vil betale for vores mediers kvalitetsjournalistik online end på print. Derfor vil vi nu lave endnu mere journalistik direkte målrettet disse platforme,” siger Lisbeth Langwadt.

Relaterede artikler:

  • Skærmbillede fra eb.dk

    Mediebureauer: Ny annoncevaluta er vejen frem

    For abonnenter

  • Foto: Lars Just/Polfoto

    Pirater brugte EB-artikler i gidselforhandling

  • Foto: Lars Just/Polfoto

    Gidsels familie bad avis stoppe med at dække piratsag

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

For abonnenter

Foto: Henry Nicholls
Digital

Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause

For abonnenter

Læs også

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Foto: Pr, Dmjx
Navne

Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter

Den nye chef skal nu i gang med at sammensætte det team, der skal drive centret og hjælpe med at understøtte den undersøgende journalistik i lokalområderne i Danmark.

For abonnenter

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 3. feb.
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 3. feb.
  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 3. feb.
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 3. feb.
  • Forsyningsproblemer får Apple til at tabe omsætning – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • People Manager for Upright Music

  • SoMe Manager

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • People Manager for Upright Music

  • SoMe Manager

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge