EB indgår i nordisk samarbejde om digitalt indhold

Ekstra Bladet, Aftonbladet og VG går sammen om at lave fælles indhold til avisernes digitale abonnenter.
Foto: Thomas Borberg/Polfoto/Arkiv
Foto: Thomas Borberg/Polfoto/Arkiv

En reportagerejse gennem Europa med fokus på Hitlers hemmelige gemmesteder bliver første fælles projekt, når Ekstra Bladet går sammen svenske Aftonbladet og norske VG om at producere indhold til de tre tabloidavisers digitale abonnenter. Det skriver medierne i en pressemeddelelse.

"Idéen med samarbejdet er at producere endnu mere journalistik, der rammer direkte ned i vores digitale kunders ønsker og behov for høj kvalitet, dybde og eksklusivitet. Efter flere års erfaring med at bedrive digitale abonnementer ved vi, hvad brugerne i de tre nordiske lande synes er værd at betale for. Det vil vi med dette samarbejde prioritere at give dem endnu mere af," siger Lisbeth Langwadt, ledende redaktør for betalt indhold på Ekstra Bladet, i meddelelsen.

Fremover vil medierne samarbejde om at lave en række fælles historier i løbet af året. Første projekt – reportagerejsen om Hitlers gemmesteder – udkommer i april. Næste projekt, der efter planen skal følge kort efter, bliver opsøgende og undersøgende journalistik om den katolske kirke.

Ifølge medierne vil det journalistiske ambitionsniveau være højere end det, som man ser i den daglige nyhedsstrøm.

”Det er en unik satsning på kvalitetsjournalistik, hvor tre store medier går sammen og rapporterer om spændende emner, der tiltaler de nordiske brugere. Vi ved af erfaring, at fantastiske historier fra vores betalte, digitale universer virker i alle tre lande,” siger Ted Kudinoff, redaktionel Plus-chef på Aftonbladet, i meddelelsen.

Et fremtidssikret produkt

Historierne vil både blive produceret af de enkelte medier og i samarbejde på tværs af de tre aviser. Fælles for dem alle er dog, at de vil udkomme på mediernes platforme, der er forbeholdt digitale abonnenter – for Ekstra Bladets vedkommende hedder løsningen Ekstra, mens de hedder VG+ og Aftonbladet Plus for de øvrige aviser.

Ekstra Bladet, der lancerede Ekstra i maj 2013, har i dag 40.000 digitale abonnenter. VG har 80.000 betalende kunder, mens Aftonbladet, der har haft sit digitale Plus-abonnement siden 2003, har hele 230.000 betalende kunder.

"At vores digitale abonnementer nu er så store volumenmæssigt beviser, at digital betalingsjournalistik er en del af fremtidens forretningsplan for vores medier. Med brands som Ekstra, Aftonbladet Plus og VG+ formår vi at vise, at vi har et fremtidssikret digitalt produkt til dem, der hellere vil betale for vores mediers kvalitetsjournalistik online end på print. Derfor vil vi nu lave endnu mere journalistik direkte målrettet disse platforme,” siger Lisbeth Langwadt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også