MediaWatch

Franske medier går i kamp mod adblockere

Flere franske medier går nu mere offensivt til værks over for brugere, der blokerer annoncer.

Foto: Camus Thibault/AP/Polfoto/Arkiv

Flere franske medier, herunder Le Monde, L'Equipe og Le Parisien, anlægger en mere offensiv tilgang til brugere, der blokerer annoncer, skriver The Guardian.

Hos Le Monde mødes brugerne med en opfordring til at afinstallere blokeringsværktøjet, mens L'Equipe og Le Parisien kræver, at brugerne fjerner adblocker-værktøjet, før de får adgang til mediet.

"For at vores 400 journalister dagligt kan give dig varierede og troværdige nyheder af høj kvalitet (...) bliver vi nødt til at kunne regne med annonceindtægter," lyder beskeden til brugerne fra Le Mondes chefredaktør, Jerome Fenoglio.

De tre medier er en del af et initiativ, som er søsat af en handelsorganisation for online-forretninger. Målet er at få brudt den voksende brug af adblockere, der udfordrer netmediernes forretningsmodel. Også den franskbaserede musikstreaming-tjeneste Deezer er med i initiativet.

Næsten en tredjedel af alle franske internetbrugere bruger adblockere ifølge en undersøgelse fra researchfirmaet Ipsos.

Mere fra MediaWatch

DR's arkiv skal gøres tilgængeligt gennem Det Kongelige Bibliotek

Over de næste tre år er der afsat 62,5 mio. kr. i den nye medieaftale til at etablere offentlig adgang til DR’s omfattende arkivmateriale, hvilket har været et hedt politisk ønske i en årrække. Det digitale leksikon lex.dk kan få en rolle i forhold til formidling, lyder det.

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.

Egmont: Medieaftalen fastholder uens medievilkår

Den nye medieaftale har en række gode elementer bl.a. med regulering af techgiganter. Men det er ærgerligt, at medieforliget ikke indeholder ligestilling af digitale medier, lyder det fra Nordisk Film.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs