Franske medier går i kamp mod adblockere

Flere franske medier går nu mere offensivt til værks over for brugere, der blokerer annoncer.
Foto: Camus Thibault/AP/Polfoto/Arkiv
Foto: Camus Thibault/AP/Polfoto/Arkiv

Flere franske medier, herunder Le Monde, L'Equipe og Le Parisien, anlægger en mere offensiv tilgang til brugere, der blokerer annoncer, skriver The Guardian.

Hos Le Monde mødes brugerne med en opfordring til at afinstallere blokeringsværktøjet, mens L'Equipe og Le Parisien kræver, at brugerne fjerner adblocker-værktøjet, før de får adgang til mediet.

"For at vores 400 journalister dagligt kan give dig varierede og troværdige nyheder af høj kvalitet (...) bliver vi nødt til at kunne regne med annonceindtægter," lyder beskeden til brugerne fra Le Mondes chefredaktør, Jerome Fenoglio.

De tre medier er en del af et initiativ, som er søsat af en handelsorganisation for online-forretninger. Målet er at få brudt den voksende brug af adblockere, der udfordrer netmediernes forretningsmodel. Også den franskbaserede musikstreaming-tjeneste Deezer er med i initiativet.

Næsten en tredjedel af alle franske internetbrugere bruger adblockere ifølge en undersøgelse fra researchfirmaet Ipsos.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også