En del af Watch Medier

MediaWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
22.03.2016kl. 09.32

Rapport: Relevans er middel mod adblockere

Langsomme hjemmesider og forstyrrende annoncer er årsagen til, at brugerne blokerer annoncer, viser ny analyse. Modsat ser de med milde øjne på annoncer i onlinevideoer.
af CHRISTIAN CARLSEN

Brugeroplevelsen skal være i top, når det gælder mediernes responstid, og annonceformaterne må ikke obstruere unødvendigt for indholdet på siden. Sådan lyder beskeden fra brugere til medier og annoncører i en rapport om adblockere fra analysefirmaet Audienceproject, tidligere Userreport, ifølge Berlingske.

"Der er ingen tvivl om, at vi har at gøre med en svær problemstilling, og at der ikke er en simpel løsning. Men man kan mindske problemet, hvis man kommer brugerne i møde og bl.a. leverer annoncer med relevant indhold og i et format, der sikrer en god brugeroplevelse," siger Jacob Lachmann, adm. direktør i AudienceProject, til Berlingske.

I rapporten svarer over halvdelen af de over 2000 respondenter, at de er negativt indstillede over for reklamer på netmedier. Brugerne forklarer, at de bl.a. anvender adblockere, fordi de finder annoncerne irrelevante. Det svarer 41 pct.

Til gengæld svarer 26 pct., at de får en mere positiv oplevelse af et medie, hvis de mødes af relevante annoncer. Samtidig er tre ud af fire mere positivt indstillet over for reklamer i onlinevideoer, og det viser ifølge Jacob Lachmann, at brugerne ikke er allergiske over for onlineannonce, hvis de er relevante.

Relaterede artikler:

  • Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv

    Annoncer på mobilen er storforbrugere af data

    For abonnenter

  • Danske Medier: Ingen fælles tiltag mod adblockere

    For abonnenter

  • Schibsted er blandt udgiverne i Sverige, som samarbejder om at bekæmpe adblockere.

    Svenske medier laver fælles front mod adblockere

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Melissa Kühn Hjerrild/Politiken/Ritzau Scanpix
MediaWatch

De danske biblioteker møder økonomisk pres af stigende digitale udlån

Aarhus Bibliotekerne, der i 2022 formidlede 667.000 udlån af digitale bøger oplyser, at et udlån af en lyd- eller e-bog koster bibliotekerne omkring tre gange så meget som udlånet af en fysisk bog.
  • Læsernes brug af digitale bøger nåede nye højder i 2022
  • Digitaliseringen af bog- og forlagsbranchen tager til
Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Ali Abbasis thriller vandt stort ved lørdag aften ved Robert Prisen. | Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Medienyt

Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen

Phil McGraw fik i 2020 en stjerne på Hollywood Walk of Fame i Los Angeles. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau Scanpix
TV

Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Læs også

Photo: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

Ledelsen ved endnu ikke, hvad det kommer til at betyde på medarbejderfronten, men en ny aftenflade på TV 2 og tv2.dk skal udkomme fra Odense.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause

”Natholdet” sættes på pause på ubestemt tid, fordi TV 2 Zulu står foran en større transformation, hvor kanalen arbejder med at brede indhold ud til flere genrer, siger redaktør. 

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Seneste nyt

  • De danske biblioteker møder økonomisk pres af stigende digitale udlån – 07.27
  • Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen – 5. feb.
  • Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen – 5. feb.
  • Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler – 4. feb.
  • Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran – 4. feb.
  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 4. feb.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • People Manager for Upright Music

  • SoMe Manager

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Job

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • People Manager for Upright Music

  • SoMe Manager

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge