MediaWatch

Politiken får kritik af Pressenævnet

Pressenævnet kritiserer Politiken.dk for mangelfuld rettelse af netartikel, der var baseret på falsk opslag på Facebook.

Foto: Jens Dreslnig/Polfoto

18. december bragte Politiken.dk artiklen ”Ugen på nettet: Surt opstød fra en DF-vælger gik viralt – men viste sig at være snyd”. Den historie er nu blevet genstand for kritik fra Pressenævnet.

Artiklen omhandlede et falsk Facebook-opslag, der hævdede, at muslimer fik fortrinsret i supermarkeder. I artiklen kædede Politiken.dk den falske Facebook-profil sammen med en navngiven person – uden at have konfronteret vedkommende med informationerne inden publicering.

Den omtalte person klagede efterfølgende over artiklen, hvorefter Politiken rettede den oprindelige historie. Pressenævnet kritiserer dog Politiken for ikke at have gjort artiklens oprindelige læsere opmærksomme på de forkerte oplysninger.

”Læsere af den oprindelige artikel med fejlen kan ikke forventes på ny at klikke ind på artiklen og på den måde blive gjort bekendt med rettelsen. Disse læsere har således ikke fået tilstrækkelig mulighed for at blive opmærksom på rettelsen, som derfor – i tillæg til artiklen med den indarbejdede rettelse – burde have været bragt særskilt på websitet som en nyhed med samme placering som den oprindelige artikel. Da det ikke skete udtaler Pressenævnet kritik af politiken.dk for en utilstrækkelig rettelse,” skriver Pressenævnet i sin begrundelse.

I afgørelsen gør Pressenævnet desuden opmærksom på, at nævnet ikke har taget stilling til, hvorvidt klageren står bag den falske Facebook-profil eller ej.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs