MediaWatch

DF: Salg af Ereolen kan komme på tale

Ereolen er havnet som centrum i politisk strid. DF lægger op til salg af bibliotekernes gratis e-bogstjeneste Ereolen. S kalder forslaget ødelæggende for den frie adgang til information.

Bibliotekernes tjeneste til udlån af e-bøger, Ereolen, er i fare for at sejre sig selv ihjel. Ereolens succes går udover det kommercielle bogmarked, og derfor kan det blive nødvendigt med et politisk indgreb, som tvinger bibliotekerne til at sælge tjenesten, mener kulturordfører for Dansk Folkeparti, Alex Ahrendtsen. Det skriver Altinget.

"Bibliotekerne har kommunale skattekroner i ryggen, men deres digitale udlån fra Ereolen truer med at ødelægge det danske e-bogsmarked. Hvis branchen ikke finder en fælles løsning, må vi stille os selv det spørgsmål, om tiden ikke er inde til, at bibliotekerne sælger Ereolen. Det er bibliotekerne, der er de store i det her spil, så det er også dem, vi skal rette lovskytset imod," siger Alex Ahrendtsen til Altinget.

Udmeldingen fra Dansk Folkeparti møder dog skarp kritik fra Socialdemokraternes kulturordfører, Mogens Jensen. Et salg af Ereolen vil ødelægge den danske bibliotekstradition, hvor alle borgere uanset indtægt har lige adgang til bøger og information, mener ordføreren.

I december valgte en række forlag, herunder Gyldendal, Modtryk og JP/Politikens Hus, at forlade Ereolen. Årsagen var et faldende e-bogssalg, og forlagene vurderede, at det bl.a. skyldtes Ereolen.  

"Det er uholdbart og i længden ødelæggende for et kommercielt salg af e-bøger og lydbøger, at de ligger til gratis udlån på Ereolen. Vi har da også kunnet se, at vores salg af de digitale bøger er gået tilbage, efter at vi gik på Ereolen i slutningen af januar i år," skrev direktør i Modtryk Ilse Nørr i en mail til Politiken i forbindelse med forlagets farvel til e-bogstjenesten.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs