MediaWatch

Salg af e-bøger i kraftig modvind

En ny opgørelse viser, at flere af de største forlags salg af e-bøger faldt betragteligt fra 2014 til 2015. Gratis udlånstjeneste får en del af skylden.

Foto: Miriam Dalsgaard/Polfoto/Arkiv

De største danske forlag solgte generelt færre e-bøger i 2015 end i 2014 på det kommercielle marked. En opgørelse, som Danske Forlag har foretaget blandt syv af de største forlag herhjemme, viser, at det kommercielle styksalg af e-bøger faldt fra 709.811 i 2014 til 615.150 i 2015. Det svarer til et fald på ca. 13 pct.

Danske Forlag giver en del af skylden til den offentlige udlånsplatform Ereolen, der drives af landets biblioteker.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs