MediaWatch

Næsten alle netmedier i USA har indført betalingsmure

Størstedelen af de amerikanske medier har indført betalingsmure. De fleste satser på en metered model.

Betalingsmurene er skudt flittigt i vejret på det amerikanske mediemarked de seneste år. Hos næsten alle amerikanske netmedier skal læserne i dag betale for at læse nyheder på nettet. Det viser en undersøgelse fra American Press Institute.

Ifølge undersøgelsen har 77 ud af 98 amerikanske aviser med et oplag på over 50.000 lanceret digitalt abonnement. I 2010 havde kun seks aviser indført betalingsmure.

Betalingsmurenes udformning varierer dog fra avis til avis. 63 pct. har indført en metered model, hvor læserne får et vist antal artikler gratis, mens resten kræver abonnement. 12 pct. af aviserne lader visse typer indhold være gratis og tager betaling for resten, mens tre aviser kræver betaling for alt indholdet. Mediantallet for antallet af gratis artikler hos aviserne er 10.

Ifølge rapporten er det endnu uklart, om betalingsmurene genererer indtægter, som kan kompensere for de tabte indtægter som følge af færre annoncer og færre læsere af de trykte aviser.

"Den potentielle indtægt, der skabes som følge af digitale abonnementer, er i bedste fald grumset," lyder det i rapporten.

Mere fra MediaWatch

Tidligere Loud-direktør lancerer nyhedspodcast

Pengene til lanceringen af projektet er de tre måneders løn, som Rasmus Mark Pedersen fik efter at være blevet fyret fra det tidligere Radio Loud. Om et halvt år skal podcasten have økonomi til at ansætte flere medarbejdere.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs