MediaWatch

Næsten alle netmedier i USA har indført betalingsmure

Størstedelen af de amerikanske medier har indført betalingsmure. De fleste satser på en metered model.

Betalingsmurene er skudt flittigt i vejret på det amerikanske mediemarked de seneste år. Hos næsten alle amerikanske netmedier skal læserne i dag betale for at læse nyheder på nettet. Det viser en undersøgelse fra American Press Institute.

Ifølge undersøgelsen har 77 ud af 98 amerikanske aviser med et oplag på over 50.000 lanceret digitalt abonnement. I 2010 havde kun seks aviser indført betalingsmure.

Betalingsmurenes udformning varierer dog fra avis til avis. 63 pct. har indført en metered model, hvor læserne får et vist antal artikler gratis, mens resten kræver abonnement. 12 pct. af aviserne lader visse typer indhold være gratis og tager betaling for resten, mens tre aviser kræver betaling for alt indholdet. Mediantallet for antallet af gratis artikler hos aviserne er 10.

Ifølge rapporten er det endnu uklart, om betalingsmurene genererer indtægter, som kan kompensere for de tabte indtægter som følge af færre annoncer og færre læsere af de trykte aviser.

"Den potentielle indtægt, der skabes som følge af digitale abonnementer, er i bedste fald grumset," lyder det i rapporten.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs