En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
01.03.2016kl. 10.08

Næsten alle netmedier i USA har indført betalingsmure

Størstedelen af de amerikanske medier har indført betalingsmure. De fleste satser på en metered model.
af CHRISTIAN CARLSEN

Betalingsmurene er skudt flittigt i vejret på det amerikanske mediemarked de seneste år. Hos næsten alle amerikanske netmedier skal læserne i dag betale for at læse nyheder på nettet. Det viser en undersøgelse fra American Press Institute.

Ifølge undersøgelsen har 77 ud af 98 amerikanske aviser med et oplag på over 50.000 lanceret digitalt abonnement. I 2010 havde kun seks aviser indført betalingsmure.

Betalingsmurenes udformning varierer dog fra avis til avis. 63 pct. har indført en metered model, hvor læserne får et vist antal artikler gratis, mens resten kræver abonnement. 12 pct. af aviserne lader visse typer indhold være gratis og tager betaling for resten, mens tre aviser kræver betaling for alt indholdet. Mediantallet for antallet af gratis artikler hos aviserne er 10.

Ifølge rapporten er det endnu uklart, om betalingsmurene genererer indtægter, som kan kompensere for de tabte indtægter som følge af færre annoncer og færre læsere af de trykte aviser.

"Den potentielle indtægt, der skabes som følge af digitale abonnementer, er i bedste fald grumset," lyder det i rapporten.

Relaterede artikler:

  • Foto: Mikkel Khan Tariq/Polfoto/Arkiv

    Dagblade oplever vækst blandt digitale abonnenter

    For abonnenter

  • Jysk Fynske Medier sætter nye vækstmål

  • Foto: Miriam Dalsgaard/Polfoto/Arkiv

    Svensk avis dropper betalingsmuren på nettet

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 
  • Stig Ørskov: Nedskæringer handler i høj grad om at sikre økonomi under printaviser
  • Avishuse hæver priserne: ”Vi er fuldstændig på det rene med, at vi spænder buen"

For abonnenter

Outdoor var en af årets vækstvindere på annoncemarkedet - godt hjulpet på vej af bl.a. folketingsvalget. | Photo: Jens Dresling
TV

Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Photo: Colourbox
Digital

Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

For abonnenter

Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge

For abonnenter

Læs også

Outdoor var en af årets vækstvindere på annoncemarkedet - godt hjulpet på vej af bl.a. folketingsvalget. | Photo: Jens Dresling
TV

Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023

Det danske annoncemarked voksede i 2022, hvor genåbningens effekter værnede mod de værste konsekvenser af krig og inflation. Markedet vil dog tabe fart i 2023, vurderer Kantar Gallup og bureauchefer.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Foto: Tv 2 / Danmark
TV

TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling

TV 2s kommercielle direktør understreger, at TV 2 Play skelner mellem uforsætlige og systematiske videredelinger af logins til tjenesten.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 14.31
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 14.15
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 13.48
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 12.45
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Watch Job

  • People and Operations Partner

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Scrum Master with a practical approach

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge