Jysk Fynske Medier sætter nye vækstmål

Frem mod 2020 skal omsætningen i Jysk Fynske Medier vokse et godt stykke på den anden side af 2 mia. kr. som led i ny femårsstrategi.

Efter et hektisk 2015, hvor fusionen i Jysk Fynske Medier kun lige nåede at blive sat på skinner, før opkøbet af Midtjyske Medier satte en ny fusion og integration i gang, har Jysk Fynske Medier sat nye vækstmål.

Frem mod 2020 skal omsætningen i landets absolut største lokalaviskoncern og landets næststørste avisudgiver vokse, så den om fem år lander komfortabelt på den anden side af 2 mia. kr.

”Målsætningen er at nå en omsætning i 2020 på 2,345 mia. kr.,” siger adm. direktør i Jysk Fynske Medier, Jesper Rosener, der i fredags præsenterede femårsplanen for bestyrelsen og fik grønt lys til femårsplanen.

Jysk Fynske Mediers omsætning ligger i dag efter fusionen med Midtjyske Medier lige i underkanten af 2 mia. kr. Over de kommende fem år skal omsætningen vokse 400 mio. kr.

”Efter fusionen kunne man vælge at sige, at nu skal der konsolideres og ro på, men det tror vi ikke på. Vi har lagt en vækststrategi, selvom vi også er bevidste om den store opgave, der stadig ligger foran os med at integrere Midtjyske Medier og blive én virksomhed,” siger Jesper Rosener, der samtidig fastslår, at koncernens grundlæggende formål og eksistensberettigelse er uændret lokalt, selvom koncernen omsætningsmæssigt ligger over nationale spillere som Berlingske Media.

”Vi er blevet en stor virksomhed, men vores udgangspunkt er uændret at være nyhedsformidler regionalt og lokalt,” siger Jesper Rosener.  

Flere vækstspor

Væksten i Jysk Fynske Medier skal forfølges i flere spor. Koncernen har igennem de senere år købt flere især mindre virksomheder. Et nyt stort opkøb i lighed med Midtjyske Medier ligger ikke i kortene, men døren står åben for opkøb af mindre og især digitale forretninger, forklarer Jesper Rosener.

"Opkøb er ikke udgangpunkt eller bærende for vores strategi, men vi vil også over de næste fem år købe virksomheder op,” siger Jesper Rosener og nævner opkøbet af app'en Trafikalarm, som koncernen købte tidligere i januar, som strategisk forbillede.

”Det er et af de områder digitalt, hvor vi føler, der er et godt udviklingspotentiale, og som passer til os."

De 400 mio. kr., som koncernen vil føje til toplinjen over de næste år, skal dog hovedsageligt ske gennem udvikling af den eksisterende forretning. Den organiske vækst har fokus på fire områder; printaviserne, der er Jysk Fynske Mediers absolutte hovedforretning, men samtidig under strukturelt pres fra nedgangen i printmarkedet, den grafiske forretningsgren, som koncernen netop har samlet i et selskab, og endeligt digitale forretninger og digitalt bladsalg.

På printområdet gør Jesper Rosener sig ikke illusioner om at kunne hviske det pres ud, digitaliseringen lægger på printdelen, men koncernen har planer om at bekæmpe omsætningsnedgangen.

”Vi tror, at der er potentiale i at holde og måske også øge omsætningen på vores printprodukter," siger direktøren og nævner som en mulighed at udvide med flere søndagsaviser.

"Vi udgiver en række dagblade, der ikke udkommer om søndagen, og her er der måske et potentiale. Det er ikke besluttet endnu, for det er en stor og dyr case, men det kunne være et sted, hvor vi kan øge omsætningen,” siger Jesper Rosener. Oplagsmæssigt ser Jysk Fynske Medier et potentiale på godt 50.000 ved at søsætte nye søndagsaviser for de lokalaviser, der i dag ikke udkommer søndag. Det gælder bl.a. Randers Amts Avis og de øvrige lokalaviser i Midtjyske Medier på nær Århus Stiftstidende, Horsens Folkeblad, Vejle Amts Folkeblad og Fredericia Dagblad.

Vækstpotentiale i nyt selskab 

Sammenlægningen af tre grafiske virksomheder Detkoncept, GraphicCO og Europrint spiller også en hovedrolle i den jysk-fynske vækstplan i form af opsalg.

”Der ligger også et ret stort vækstpotentiale her, vurderer vi , fra 200 til 300 mio. kr. alene på den forretning. Det er tre virksomheder, der har arbejdet sammen før, men som nu bliver et, og som kan løse opgaver tværgående, og som vores salgsorganisation kan supplere tilbuddet til kunderne med," siger Jesper Rosener.

På det digitale område vil Jysk Fynske Medier gå efter en fordobling af omsætningen. De digitale forretningsområder i koncernen tæller først og fremmest rubrikmarkedet Gul og Gratis og tilbudssitet Deal.dk.

”Det digitale område udgør i dag en ret stor andel af vores omsætning og skal inden 2020 fordobles,” siger Jesper Rosener.

For det fjerde vil Jysk Fynske Medier lægge betydelige finansielle kræfter i at få hul på det digitale bladsalg, der i dag udgør "en meget lille del", selvom aviserne har sat betalingsmure i søen.

”Vi regner med at investere et ret stort millionbeløb i det område. Vi står på helt forskellige niveauer på tværs af vores koncern i forhold til tilgangen til det her. Det bedste af det, vil vi bruge, og dér, hvor vi er usikre, vil vi lave det om. Jeg tror ikke på, at vi ender med at have en fælles enhedsløsning for alle nyhedssites i vores koncern, men vil tillade os at prøve flere veje af. Men bundlinjen er, at vi skal vinde det her, og vi skal flytte os,” siger Jesper Rosener.

Til formålet opretter Jysk Fynske Medier en enhed med Christian Stavik fra Midtjyske Medier som chef. Hvor stor omsætningen skal være i 2020, vil direktøren ikke løfte sløret for.

”Men det er mange gange løft i forhold til, hvad vi har i dag. Vi har ikke en forventning om, at vi i 2020 kommer i nærheden af vores printsalg. Det er for lang en rejse, men vi skal komme i niveauer, der har langt større betydning for vores forretning.”

Overskud skal investeres

For at nå omsætningsgevinsten i de kommende år har Jysk Fynske Mediers ledelse fået bestyrelsens nik til, at overskuddet på bundlinjen i 2016 ikke sættes ind på egenkapitalen, men investeres i driften.

”Vi står til at tjene gode penge i 2016, men vi har fået opbakning fra bestyrelsen til, at vi har ikke noget indtjeningsformål i år. Til gengæld bliver overskuddet investeret i udvikling af driften," siger Jesper Rosener, der betegner det som et "stort tocifret millionbeløb", koncernen forventer at investere i medieforretningen.

Ved siden af det beløb er der sat penge af til at imødegå den skærpede konkurrence i Jysk Fynske Mediers udgivelsesområde. Det gælder ikke mindst i Odense, hvor JP/Poltiikens Hus før årsskiftet åbnede en konkurrerende ugeavis. Budgettet afspejler, at kampen kan blive lang.

”Vi er bevidste om, at konkurrencesituationen er et blivende forhold, og hvis den udvides, har vi sat et stort beløb af, så vi er parate. Vi ved ikke, hvad der sker, men vi gør os klar, så vi har muskler og økonomi til at kunne slå hårdt tilbage på alle fronter," siger Jesper Rosener.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også