MediaWatch

Styrelse siger umiddelbart god for 3's adblocker

Danske Medier har sat spørgsmålstegn ved det lovlige i at indføre annonceblokering på mobilnettet, men Energistyrelsen vurderer, at det er inden for skiven.

Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv

Teleselskabet 3 meddelte i sidste uge, at selskabet er på vej med en adblocker-løsning. I første omgang bliver det nye tiltag rullet ud i Storbritannien og Italien, og Danmark kan på sigt komme med, har 3 indikeret.

Bl.a. Danske Medier har stillet sig tvivlende over for, om en sådan løsning er lovlig, men det er den umiddelbart, skriver Finans.

"Det er Energistyrelsens umiddelbare vurdering, at noget sådant ikke strider mod reglerne om netneutralitet," skriver Energistyrelsen i en mail til Finans.

Styrelsen oplyser til Finans, at lovligheden afhænger af, om en adblocker-funktion er frivillig eller ej. Hvis der er tale om et tilvalg, som kunderne kan sige ja tak til, så er det lovligt. Hvis der derimod bliver tale om en tvungen adblocker-løsning for alle kunder, vil det ifølge Energistyrelsens vurdering over for Finans være ulovligt.

Danske Medier var på barrikaderne, da 3's planer blev meldt ud i sidste uge. Bl.a. blev det lovlige i en adblocker-løsning anfægtet.

"Det er klart, at vi som publicister vil holde et vågent øje med lovligheden i sådanne tiltag. Grundlæggende er der tale om et brud på princippet omkring netneutralitet, hvis teleselskaberne indtager en gatekeeper-rolle og automatisk frafiltrer lovligt indhold," sagde Allan Sørensen, digital chef i Danske Medier, i sidste uge.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs