En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
22.02.2016kl. 13.45

Bureau: Langsomme hjemmesider er værre end adblockere

Langsom indlæsning af mediers hjemmesider er et større problem end adblockere, mener direktør for mediebureau.
af MORTEN STEEN

Det er hverken blokering af annoncer via adblockere eller annoncefusk, hvor virksomheder betaler for klik på annoncer, som kun bliver set af robotter, der udgør den største fare for mediernes digitale indtægter.

Den største udfordring er tiden, som det tager at indlæse en hjemmeside. Det siger digital direktør i det norske mediebureau Mediacom, Erik Kristiansen, til Kampanje.

"Resultatet af langsom download er lav annoncevisning, hvilket vi er meget bekymrede over. Det handler om, hvor mange procent af dem, der besøger en hjemmeside, som rent faktisk får annoncen at se. På nogle hjemmesider er det alt for lavt og ikke godt i det hele taget. Vi måler ned til 15 pct., og 20 pct. er ikke ualmindeligt. Det betyder, at kun hver femte annonce faktisk bliver set på nogle af hjemmesiderne,” siger Erik Kristiansen til Kampanje.

Fænomenet, som den digitale direktør kalder for ”viewability”, er et mere alvorligt problem for annoncørerne end adblockere, mener han.

Erik Kristiansen peger på, at annoncører ingenting betaler, hvis en bruger benytter sig af en adblocker, der fjerner annoncerne fra en hjemmeside. Til gengæld betaler annoncøren penge for en annoncevisning, selvom en bruger skifter væk fra en hjemmeside, inden virksomhedens annonce er blevet loadet frem.

Kampanje har foretaget en test af, hvor lang tid det tager at indlæse bannerannoncer på to af Norges største netaviser, og den afslører store forskelle hos medierne. Hos Nettavisen indlæses topbannere på to sekunder, mens det på Aftenpostens hjemmeside tog over syv sekunder.

Relaterede artikler:

  • Foto: Colourbox

    Norsk nulmoms på netmedier vedtaget på statsråd

  • Billede fra kontrolrum hos TV 2 Norge | Foto: PR/Egmont/Bjørn Inge Karlsen/HM Foto

    Egmont-ejede TV 2 har udsigt til fortsatte støttekroner

    For abonnenter

  • Schibsted udpeger ny annoncedirektør

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

For abonnenter

Foto: Henry Nicholls
Digital

Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

Ledelsen ved endnu ikke, hvad det kommer til at betyde på medarbejderfronten, men en ny aftenflade på TV 2 og tv2.dk skal udkomme fra Odense.

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 3. feb.
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 3. feb.
  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 3. feb.
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 3. feb.
  • Forsyningsproblemer får Apple til at tabe omsætning – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • SoMe Manager

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • People Manager for Upright Music

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren IT Supporter

  • Head of Business Development

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • SoMe Manager

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • People Manager for Upright Music

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge