MediaWatch

Aller: Lovende annoncesalg på Instant Articles

Selvom Aller lader Facebook tage en andel af annoncesalget på Instant Articles, tegner salget lovende.

Som et af de første nordiske medier hoppede Allers norske avis Dagbladet med på Facebooks nyhedsplatform Instant Articles. Og førstehåndindtrykket har ikke skræmt Dagbladet, hvor særligt annonceindtægterne tegner sig positivt, skriver Kampanje.

"Det ser lovende ud for annonceindtægterne. Det har ikke givet synlig effekt på trafikken, og hypotensen om, at artiklerne bliver mere delt, har vi ikke set noget til," siger digital direktør i Aller, Stephan Granhaug, til Kampanje.

Aller har indtil nu ladet Facebook stå for annoncesalget. Men selvom det betyder, at Facebook tager en bid af salget, er "nettosummen" fornuftig, siger Jan Thoresen, digital redaktør i Aller Media.

Foreløbigt er det kun Dagbladets magasinindhold, som publiceres på Instant Article. Det skyldes, at det kræver mindre arbejde at tilpasse magasinartiklerne til Instant Articles format. Men snart begynder Dagbladet også at publicere nyhedsartikler på Facebook for at sætte mere fart på trafikken.

Dagbladet vil evaluere brugen af Instant Articles, når de rammer en million sidevisninger.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs