MediaWatch

Forbrugerombudsmand politianmelder mediebureau

Opslag på en kendt sangerindes Instagram-profil var skjult reklame, mener Forbrugerombudsmand, der har meldt mediebureau og annoncør til politiet.

Foto: Karly Domb Sadof/AP/Polfoto/Arkiv

Syv gange kunne følgerne af en kendt dansk sangerindes Instagram-profil se billeder med henvisning til Pepsodent-tandpasta – vel at mærke uden at det fremgik, at der var tale om reklamer. Det var over grænsen for god markedsføringsskik, mener forbrugerombudsmanden. Derfor er mediebureauet MemeCph og tandpastaproducenten Unilever blevet anmeldt til politiet, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

”Forbrugerne må ikke være i tvivl, når de ser en reklame. I denne sag var opslagene på Instagram ikke tydeligt markeret som reklame, og de stod desuden sammen med sangerindens private opslag. Det gjorde det rigtigt svært for læserne at se, at det var en reklame for Pepsodent. På den baggrund har vi nu politianmeldt Unilever og MemeCph,” siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Sangerinden og hendes manager er ikke blevet meldt til politiet i forbindelse med sagen. Ifølge Forbrugerombudsmanden er hun i stedet blevet oplyst, at man som blogger kan pådrages et strafferetligt ansvar for at overtræde eller medvirke til at overtræde forbuddet mod skjult reklame.

De syv sponsorerede opslag lå ifølge Forbrugerombudsmanden på sangerindens Instagram-profil blandet med hendes personlige opslag i perioden fra omkring 20. januar 2014 til 2. juni 2014.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs