EU vil give virksomheder kæmpebøder for databrud

EU sætter i en række nye lovforslag datasikkerhed på dagsordenen og vil bl.a. slå hårdt ned på virksomheder, der bryder reglerne.
Foto: Cedric Joubert/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: Cedric Joubert/AP/POLFOTO/arkiv
RITZAU, MediaWatch

Det kan blive en dyr fornøjelse for virksomheder, hvis de i fremtiden lækker data om forbrugerne eller på anden måde forbryder sig mod en række nye EU-love om databeskyttelse.

Det fremgår af nye regler som repræsentanter fra EU-Kommissionen, EU-Parlamentet og medlemslandene onsdag er blevet enige om.

Ifølge de nye regler kan virksomhederne få bøder på op til 4 pct. af deres omsætning, og det kan løbe op i store summer for virksomhederne.

Både EU-virksomheder og amerikanske virksomheder bliver omfattet af de nye regler, hvilket betyder, at eksempelvis internetgiganter som Google og Facebook kan komme til at bøde, hvis de træder på den forkerte side af loven.

"Ude af proportioner"

Også i Danmark vil danske virksomheder kunne mærke konsekvenserne af lovene, og det kan blive uretfærdigt store beløb, mener man i Dansk Industri.

"Der er ingen sammenhæng mellem bødernes størrelse og alvoren af forseelserne. For eksempel kan en virksomhed få en bøde på op til fire procent af selskabets omsætning, hvis virksomhederne giver information på en forkert måde om anvendelsen af personoplysninger. Det er helt ude af proportioner," siger branchedirektør Adam Lebech, fra DI Digital, som er et branchefællesskab i Dansk Industri.

Ifølge Michael Hopp, der er partner i advokatbureauet Plesner, og har beskæftiget sig indgående med de nye EU-datalove, så har det dog været en nødvendighed at skrue op for konsekvenserne for at få folk til at sætte sig ind i reglerne.

"Bøderne er en konsekvens, og det er en bevidst konsekvens. De dækker over, at der var en gruppe, som bevidst overtrådte reglerne, og en anden, meget større gruppe, som utilsigtet overtrådte dem," siger Michael Hopp.

"Det er begge grupper, man nu vil have til at fokusere på overholdelsen af reglerne," siger han til Ritzau.

Aldersgrænse justeret

Ifølge dr.dk endte et forslag om en aldergrænse på 16 år for at kunne oprette en profil på sociale medier som Instagram og Snapchat uden tilladelse fra forældre ikke til noget.

Dog blev der enighed om at bevare aldersgrænsen på 16 år som anbefalingen, men hvor den skal ligge præcist er op til de enkelte medlemslande at bestemme - så længe den ikke ryger under 13 år.

Datasikkerhed er i høj grad også på agendaen i de danske mediehuse i takt med, at forretningen digitaliseres, og både annoncesalg og abonnementsalg trækker på data om brugernes adfærd på nettet.

/ritzau/

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også