
Det amerikanske erhvervsmedie Business Insider, som for nylig blev købt af tyske Axel Springer for hele 2,3 mia. kr., barsler med planer om at gå ind i Sverige, skriver Breakit.
Oplysningerne stammer fra Aftonbladets afgående udgiver Jan Helin, som gav luft for dem i den seneste afsnit af den svenske podcast "Mattsson Helin".
"Business Insider ved jeg, helt hundrede procent, at de er ude og fiske partnere i Sverige", sagde Jan Helin i podcasten "Mattsson Helin".
Business Insider er allerede tilstede i blandt andet Tyskland og Indien. Går mediet ind i Sverige, vil det betyde øget konkurrence til bla. Bonniers Dagens Industri, Schibsteds Svenska Dagbladet og Breakit.
Tyske Axel Springer købte i slutningen af september sidste år 88 pct. af aktierne i Business Insider for 343 mio. dollar, svarende til 2,3 mia. kr. Axel Springer ejede i forvejen ni pct. af Business Insider, men med opkøbet steg det tyske selskabs ejerandel til 97 pct. De resterende aktier er ejet Jeff Bezos, grundlægger og topchef hos Amazon.
Mere fra MediaWatch
Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise
En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.