MediaWatch

Medieforsker: DR-login er en vanvittig dårlig ide

Et DR-login vil bla. skabe et "bureaukratisk mareridt" for embedsmændene i Kulturministeriet, og indlede et et ræs mod bunden, mener medieforsker.

Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

Kulturminister Bertel Haarder (V) og de private mediers ønske om, at DR skal gøre det sværere at bruge dr.dk ved at indføre login, er en "vanvittig dårlig ide", skriver medieforsker ved Aarhus Universitet Frands Mortensen i et indlæg på Kommunikationsforum.

"Det gavner ingen at gøre adgangen til DR’s netnyheder besværlig, og det skader borgernes mulighed for på et oplyst grundlag at regere sig selv, hvad der jo er hele ideen med et velfungerende demokrati. Hvis Danske Mediers og Haarders plan lykkes, får vi i stedet et bureaukratisk, bøvlet mareridt, hvor vi i susende fart drøner mod bunden i en punkteret lastbil," skriver Frands Mortensen på Kommunikationsforum.

I indlægget oplister Frands Mortensen fem grunde til, at tvunget DR-login er "en vanvittig dårlig ide". Han mener bla., at et login skaber et "bureaukratisk mareridt" for embedsmændene i Kulturministeriet, som skal udtænke systemer, som hindrer snyd, og at et login er starten på et ræs mod bunden for både de private og statslige medier.

DR forholder sig selv skeptisk til et login og har samtidig rejst spørgsmålet, om en login-løsning også skal gælde TV 2.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs