MediaWatch

Jubii: Mobilvækst og relancering presser økonomien

Relanceringen af Jubii og pres på annonceomsætningen hører med til baggrunden for gårsdagens fyringer på Jubii, siger direktør.

Færre medarbejdere end ventet rykker med, når onlinemediet Jubii i morgen flytter fra Bredgade til Nørreport i det indre København.

I går måtte Jubiis adm. direktør, Martin Schradieck, overbringe nyheden om, at ejeren, Nordjyske Medier, ændrer kurs. Det betyder, at de redaktionelle kræfter skæres, og at indholdet på Jubii fremover skal produceres fra Nordjyske Mediers hovedsæde i Aalborg. Tre journalister og en redaktør er opsagt i København som en konsekvens af ændringerne.

"Det er en koncernbeslutning, at man vil drive det redaktionelle fra Nordjylland fremover, hvor man i forvejen producerer journalistik på tværs af medier, for at opnå en besparelse," siger  Martin Schradieck.

Mobil rykker hurtigere

Baggrunden er et dyrt år for Jubii, der blev relanceret i foråret som nyhedsmedie, og hvor omsætningen ikke har levet op til budgetterne.

"Beslutningen er forankret i, at den omsætning og indtjening, som vi har her i selskabet i 2015 ikke er tilfredsstillende. Vi har investeret mange penge i at bygge det nye Jubii med nyt site, nye medarbejdere og nyt content management system. Det er noget, man kan se på bundlinjen," siger Martin Schradieck.

Brugernes hurtige vandring over på mobilen har også været med til at presse omsætningen, forklarer han.

"Samtidig er vi som andre medier ramt af den voldsomme migrering fra desktop til mobil. Den er kommet hurtigere, end vi havde regnet med, og det kan vi aflæse i vores omsætning, fordi efterspørgslen er ikke er så stor på mobil endnu som på desktop,” siger Martin Schradieck.

Halvdelen af Jubiis trafik kommer i dag fra mobilen ifølge direktøren. Samtidig er brugen af adblock også begyndt at presse sig på som en faktor, der spiller ind på omsætningen. I dag bruger omkring 10 pct. af Jubiis brugere adblock, men risikoen for, at det tal vil stige, er tilstede.

Digital spydspids

I april relancerede Jubii som nyhedsmedie med ambitioner om at rykke op i top 10 blandt de digitale medier med mest trafik. De seneste måneder har Jubii dog måttet nøjes med at ligge i top 40, men selvom der er langt op til top 10, afviser Martin Schradieck, at relanceringen har skuffet.

"Det synes jeg ikke. Det er svært at fremskrive udviklingen, men vi har set en vækst i unikke brugere og sidevisninger siden relanceringen," siger Martin Schradieck, der uddyber, at det dyk, som Jubii så i august, hvor sitet ligger nummer 66 på Toplisten, skyldes en fejl i målingen.

Jubii har siden Nordjyskes overtagelse for knapt to år siden været udset som en spydspids på koncernens digitale annoncehåndtering. Jubii har ansvaret for programmatisk salg af de annoncepladser, som Nordjyske salgsafdeling ikke selv har solgt, samt for at drive og optimere trafik til Nordjyskes sites inkl. Bazoom.

Målet er uændret

Den forretningsdel er der ikke planer om at ændre på, selvom Nordjyske Medier efter sommerferien har gennemført flere tiltag for at forbedre økonomien i JSL Media, som Jubii får indhold fra, og altså også på Jubiis redaktion.

"Hvis vi holder vores budgetter og tal, er det ikke planen, at vi ændrer i setup’et, men der er ingen garantier i vores branche," siger Martin Schradieck.

Jubii har hidtil haft 20 ansatte inklusiv redaktionen, men det tal reduceres efter gårsdagens afskedigelser med fire.

Kommer det til at betyde noget for jeres arbejde, at redaktionen flytter længere væk?

"Det er svært at sige, men det er ikke planen. Planen er, at vi skal have samme fleksibilitet og agilitet som før, og målsætningen er uændret for sitet," siger Martin Schradieck.

"Det er altid trist, når sådan noget som det her sker, og man må sige farvel til kolleger, men vi gør alt, hvad vi kan for at komme videre med det hold, vi stiller med i dag."

Jubiis forretning skal først og fremmest udvikles med trafikvækst og nye annonceprodukter, siger direktøren. 

"Vi skal fortsætte med at vokse på trafik og unikke brugere. Og så skal vi fortsætte med at tage eksterne annonceprodukter ind, som vi kan sælge i vores salgsafdeling, og så satser vi meget på native advertising."

Mere fra MediaWatch

Med ny rabatordning vil Politiken nå de unge

Den klassiske Politiken-læser er allerede dækket ind med Politiken Plus-rabatordningen, lyder det fra forretningsudvikleren bag nyt alternativ. Formålet bag Minus-løsningen er en kombination af kundepleje og -fastholdelse.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs