En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
29.10.2015kl. 12.26

Jubii: Mobilvækst og relancering presser økonomien

Relanceringen af Jubii og pres på annonceomsætningen hører med til baggrunden for gårsdagens fyringer på Jubii, siger direktør.
af LOUISE RESEKE

Færre medarbejdere end ventet rykker med, når onlinemediet Jubii i morgen flytter fra Bredgade til Nørreport i det indre København.

I går måtte Jubiis adm. direktør, Martin Schradieck, overbringe nyheden om, at ejeren, Nordjyske Medier, ændrer kurs. Det betyder, at de redaktionelle kræfter skæres, og at indholdet på Jubii fremover skal produceres fra Nordjyske Mediers hovedsæde i Aalborg. Tre journalister og en redaktør er opsagt i København som en konsekvens af ændringerne.

"Det er en koncernbeslutning, at man vil drive det redaktionelle fra Nordjylland fremover, hvor man i forvejen producerer journalistik på tværs af medier, for at opnå en besparelse," siger  Martin Schradieck.

Mobil rykker hurtigere

Baggrunden er et dyrt år for Jubii, der blev relanceret i foråret som nyhedsmedie, og hvor omsætningen ikke har levet op til budgetterne.

"Beslutningen er forankret i, at den omsætning og indtjening, som vi har her i selskabet i 2015 ikke er tilfredsstillende. Vi har investeret mange penge i at bygge det nye Jubii med nyt site, nye medarbejdere og nyt content management system. Det er noget, man kan se på bundlinjen," siger Martin Schradieck.

Brugernes hurtige vandring over på mobilen har også været med til at presse omsætningen, forklarer han.

"Samtidig er vi som andre medier ramt af den voldsomme migrering fra desktop til mobil. Den er kommet hurtigere, end vi havde regnet med, og det kan vi aflæse i vores omsætning, fordi efterspørgslen er ikke er så stor på mobil endnu som på desktop,” siger Martin Schradieck.

Halvdelen af Jubiis trafik kommer i dag fra mobilen ifølge direktøren. Samtidig er brugen af adblock også begyndt at presse sig på som en faktor, der spiller ind på omsætningen. I dag bruger omkring 10 pct. af Jubiis brugere adblock, men risikoen for, at det tal vil stige, er tilstede.

Digital spydspids

I april relancerede Jubii som nyhedsmedie med ambitioner om at rykke op i top 10 blandt de digitale medier med mest trafik. De seneste måneder har Jubii dog måttet nøjes med at ligge i top 40, men selvom der er langt op til top 10, afviser Martin Schradieck, at relanceringen har skuffet.

"Det synes jeg ikke. Det er svært at fremskrive udviklingen, men vi har set en vækst i unikke brugere og sidevisninger siden relanceringen," siger Martin Schradieck, der uddyber, at det dyk, som Jubii så i august, hvor sitet ligger nummer 66 på Toplisten, skyldes en fejl i målingen.

Jubii har siden Nordjyskes overtagelse for knapt to år siden været udset som en spydspids på koncernens digitale annoncehåndtering. Jubii har ansvaret for programmatisk salg af de annoncepladser, som Nordjyske salgsafdeling ikke selv har solgt, samt for at drive og optimere trafik til Nordjyskes sites inkl. Bazoom.

Målet er uændret

Den forretningsdel er der ikke planer om at ændre på, selvom Nordjyske Medier efter sommerferien har gennemført flere tiltag for at forbedre økonomien i JSL Media, som Jubii får indhold fra, og altså også på Jubiis redaktion.

"Hvis vi holder vores budgetter og tal, er det ikke planen, at vi ændrer i setup’et, men der er ingen garantier i vores branche," siger Martin Schradieck.

Jubii har hidtil haft 20 ansatte inklusiv redaktionen, men det tal reduceres efter gårsdagens afskedigelser med fire.

Kommer det til at betyde noget for jeres arbejde, at redaktionen flytter længere væk?

"Det er svært at sige, men det er ikke planen. Planen er, at vi skal have samme fleksibilitet og agilitet som før, og målsætningen er uændret for sitet," siger Martin Schradieck.

"Det er altid trist, når sådan noget som det her sker, og man må sige farvel til kolleger, men vi gør alt, hvad vi kan for at komme videre med det hold, vi stiller med i dag."

Jubiis forretning skal først og fremmest udvikles med trafikvækst og nye annonceprodukter, siger direktøren. 

"Vi skal fortsætte med at vokse på trafik og unikke brugere. Og så skal vi fortsætte med at tage eksterne annonceprodukter ind, som vi kan sælge i vores salgsafdeling, og så satser vi meget på native advertising."

Relaterede artikler:

  • Nordjyske fyrer redaktører på JSL

    For abonnenter

  • Nordjyske fyrer på Jubii

    For abonnenter

  • Nordjyske køber op og samler fagmedier

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Der er en omstrukturering på vej i den svenske afdeling af Bauer Media. Adm. direktør i Danmark oplyser, at det ikke vil påvirke den danske forretning. | Foto: Pr/bauer Media Group
Radio

Dansk organisation går fri af omstrukturering i Bauer Media

Den svenske del af radiokæmpen har taget hul på en større omstrukturering, som vil ramme 60 stillinger i nabolandet. Adm. direktør i Danmark afviser, at behov for rækker ind i Danmark.
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige
  • Bauer Media vinder genudbud af FM5-radiokanal

For abonnenter

Foto: Niels Nygaard
Digital

Journalisthøjskolen får ny studieretning

For abonnenter

Foto: Erik Refner
Forlag

Forfatteren Henrik Nordbrandt er død

Foto: Mathias Svold
Politik

Ledigheden på det danske arbejdsmarked stiger igen

Foto: Pr
Digital

Flere virksomheder beskytter sig mod kopister i metaverset

Foto: Tdc / Pr
TV

Højere renter rammer Nuuday-ejers milliardlån

Læs også

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

TV 2 og DR 1 fordelte seerne næsten ligeligt, da Danmark slog Frankrig og sikrede sig VM guldet for tredje gang i træk. 

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

Ny rapport fra Bogpanelet viser bl.a., at dansk skønlitteratur nu har overhalet den oversatte litteratur, og at der er kommet mere konkurrence om indkøb af rettigheder blandt forlag.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dansk organisation går fri af omstrukturering i Bauer Media – 11.29
  • Forfatteren Henrik Nordbrandt er død – 10.35
  • Ledigheden på det danske arbejdsmarked stiger igen – 10.23
  • Journalisthøjskolen får ny studieretning – 09.57
  • Flere virksomheder beskytter sig mod kopister i metaverset – 09.42
  • Højere renter rammer Nuuday-ejers milliardlån – 08.45
  • 24syv-chef forsvarer kritiserede radioindslag – 07.56
  • Donald Trump sagsøger verdenskendt Watergate-journalist – 07.22
  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 30. jan.
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 30. jan.
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 30. jan.
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 30. jan.
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 30. jan.
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 30. jan.
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Digital Marketing Manager -CPH

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Intelligence Specialist

  • Senior Porteføljemanager

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Digital Marketing Manager -CPH

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge