MediaWatch

Føljeton sætter dato på lancering

Nyhedsmagasinet Føljeton, der har fået 4,4 mio. kr. i startstøtte af Medienævnet, får urpremiere 5. november.

Lars Trier Mogensen (tv) og Nikolaj Thyssen udgør to af hovedkræfterne bag Føljeton

Det bliver 5. november, at folkene bag Føljeton for første gang løfter sløret for det nyhedsmagasin, der vil lave journalistik i dybden, men målrettet de hurtige mobile platforme.

Det skriver Føljeton i et nyhedsbrev.

Urpremieren i begyndelsen af næste måned sker i samarbejde med den københavnske dokumentarfilmfestival CPH:DOX. Her vil nyhedsmagasinet præsentere de første eksempler på mediets journalistiske format og varemærke, føljetonen, ved i alt fire arrangementer. Temaerne blandt de første historier er COP 21 i Paris i december, asylpolitik og en serie om sex og ærlighed, som den tidligere DR-vært, Anja Bo, står i spidsen for.

Føljeton rulles indledningsvis ud i en betaversion for en begrænset brugerskare - den endelige åbning sker 16. november, skriver magasinet.

Vil nå 10.000 på tre år

Det mobile nyhedsmagasin fik i juli fik 4,4 mio. kr. i innovationsstøtte fra Medienævnet - den største bevilling fra innovationspuljen nogensinde. Samtidig har Føljeton hentet 3 mio. kr. fra private investorer.

Forretningsmodellen hviler på abonnementsalg og partnerskaber, mens klassisk bannerannoncering er fravalgt. Målet er at nå 10.000 abonnenter inden for de kommende tre år. Abonnementsprisen er sat til 49 kr. om måneden.

Holdet bag tæller direktør Nikolaj Thyssen, der er tidligere redaktionschef for information.dk, debattør og kommentator Lars Trier Mogensen samt journalisterne Johannes Wehner, Lasse Lavrsen og Oliver Stilling.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs