MediaWatch

Lektorer skal granske web-tv

To lektorer fra Syddansk Universitet skal undersøge, hvad der virker og ikke virker, når man laver web-tv.

TV 2 er blandt de mediehuse, som en ny analyse skal se nærmere på. | Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

Ralf Andersson og Rune Michelsen, begge journalistiske lektorer ved Syddansk Universitet, skal de kommende måneder se nærere på tv på nettet. Det fremgår af en pressemeddelelse.

Århus Stiftidendes Fond smider 300.000 kr. i projekt, og resultaterne præsenteres i maj 2016.

"Der findes stort set ikke det mediehus, som ikke netop har fået en ny strategi for digitale medier og web-tv - eller er i gang med at få det. Inden for blot det seneste år har blandt andet Berlingske, Politiken, Børsen, Ekstra Bladet, TV2 og DR lanceret omfattende nye digitale strategier med særligt fokus på web tv. Det er dog meget begrænset, hvad vi har af forskningsbaseret viden om den omfattende udrulning af web-tv – og ikke mindst om, hvad der virker og ikke virker," siger lektor Ralf Andersson fra Center for Journalistik, Syddansk Universitet, i pressemeddelelsen.

Bygger videre på tidligere analyse

I 2011 blev et andet studie på området gennemført, og de erfaringer skal der bygges ovenpå i det nye studie. Samtidig kigger lektorerne på erfaringer fra internationale medier som New York Times, Huffington Post og BBC.

"Ved at gentage og udbygge undersøgelsen her fem år efter vil det være muligt at sammenligne direkte og se, hvordan det er gået med udviklingen og status i forhold til web-tv på en række konkrete medier og områder. Både indholdsmæssigt – men også teknologisk, hvor eksempelvis mobilvideo de seneste år har buldret - og buldrer - frem i de danske mediehuse,” siger lektor Rune Michelsen i pressemeddelelsen.

Blandt de medier, som enten har lanceret eller er på vej med nye tv-satsninger, er Berlingske og TV 2, der i samarbejde vil lave erhvervs-tv, og Børsen, der tidligere på året lancerede det investorrettede Børsen Play.

Mere fra MediaWatch

16 medarbejdere fratræder på Jyllands-Posten

Syv journalistiske medarbejdere forlader avisen, mens yderligere ni medarbejdere er blevet opsagt - herunder en redaktionel analysechef. Derudover lukker Jyllands-Posten for kommentarsporet på Facebook. (Opdateret)

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs