En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
28.07.2015kl. 16.38

Erhvervsmedie tager hul på ekspansion med tech-søster

Med kapital fra Axel Springer i ryggen trækker Business Insider i arbejdstøjet for at udvide mediegruppen.
af LOUISE RESEKE

Tidligere på året investerede den tyske mediekoncern Axel Springer 25 mio. dollar i business-sitet Business Insider. De penge skal nu omsættes til ekspansion. Første skridt er lanceringen af Tech Insider, der netop er gået i luften.

Ifølge sitet åbner Tech Insider med en redaktion på 30 reportere og vil især gå i dybden med fire stofområder: Teknologi, videnskab, innovation og kultur.

"Vores mål er at gå dybt ind i disse områder og fortælle de historier, der betyder noget for alle, med tekst, video, foto og lyd," skriver chefredaktør Gus Lubin, der kommer fra en redaktørstilling på Business Insider.

Ifølge Wall Street Journal er det planen at lancere et generelt nyhedssite også senere på året.

Strategiskifte bag

Udvidelserne er led i en ny strategi for det otte år gamle online medie.

"Vi besluttede i slutningen af sidste år at udvide ud over erhvervsstoffet. Vi mener, der er store muligheder for os derude," har stifter og adm. direktør for Business Insider, Henry Blodget, tidligere forklaret i et interview.

Med tilføjelsen af et nyt fritstående medie i Insider-familien, der skal udvide læserkreds og annoncepotentiale, følger selskabet en model, der bl.a. er kendt fra Vox Media og Gawker Media, påpeger Wall Street Journal.

Men mediet bevæger sig samtdig ind på et stofområde, hvor konkurrencen er hård. I marts måtte sitet Gigaom lukke på grund af økonomiske problemer, og siden har også sitet Re/code  og Techcrunch skiftet ejer - sidstnævnte i kraft af Verizons storkøb af AOL.

Relaterede artikler:

  • Foto: Søren Sielemann/Polfoto/Arkiv

    Google-regnskab sender Nasdaq i vejret

  • Foto: Mark Lennihan/AP/POLFOTO/arkiv

    Apple klar med kabeltv-udfordrer

    For abonnenter

  • Foto: Carsten Snejbjerg/Polfoto/Arkiv

    TDC vil ikke kopiere Netflix

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Photo: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Photo: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Photo: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Photo: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

JP/Politikens Hus’ første driftsunderskud siden 2008, strategiændringer i TV 2, kritik af Medienævnets afgørelser om støtte og hårde kår på dansk annoncemarked. Få overblik over medieugen her.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Watch Job

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • People and Operations Partner

  • Scrum Master with a practical approach

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge