Erhvervsmedie tager hul på ekspansion med tech-søster

Med kapital fra Axel Springer i ryggen trækker Business Insider i arbejdstøjet for at udvide mediegruppen.

Tidligere på året investerede den tyske mediekoncern Axel Springer 25 mio. dollar i business-sitet Business Insider. De penge skal nu omsættes til ekspansion. Første skridt er lanceringen af Tech Insider, der netop er gået i luften.

Ifølge sitet åbner Tech Insider med en redaktion på 30 reportere og vil især gå i dybden med fire stofområder: Teknologi, videnskab, innovation og kultur.

"Vores mål er at gå dybt ind i disse områder og fortælle de historier, der betyder noget for alle, med tekst, video, foto og lyd," skriver chefredaktør Gus Lubin, der kommer fra en redaktørstilling på Business Insider.

Ifølge Wall Street Journal er det planen at lancere et generelt nyhedssite også senere på året.

Strategiskifte bag

Udvidelserne er led i en ny strategi for det otte år gamle online medie.

"Vi besluttede i slutningen af sidste år at udvide ud over erhvervsstoffet. Vi mener, der er store muligheder for os derude," har stifter og adm. direktør for Business Insider, Henry Blodget, tidligere forklaret i et interview.

Med tilføjelsen af et nyt fritstående medie i Insider-familien, der skal udvide læserkreds og annoncepotentiale, følger selskabet en model, der bl.a. er kendt fra Vox Media og Gawker Media, påpeger Wall Street Journal.

Men mediet bevæger sig samtdig ind på et stofområde, hvor konkurrencen er hård. I marts måtte sitet Gigaom lukke på grund af økonomiske problemer, og siden har også sitet Re/code  og Techcrunch skiftet ejer - sidstnævnte i kraft af Verizons storkøb af AOL.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også