Mediabureau skal kortlægge nyhedsforbruget

Kulturstyrelsen vil undersøge, hvordan danskerne forbruger nyhedsstof, og hvordan de sammensætter det daglige nyhedsflow.
Foto: /ritzau/arkiv/Jens Dresling/
Foto: /ritzau/arkiv/Jens Dresling/

Mediabureauet Mindshare er udvalgt til at gennemføre en stor undersøgelse af danskernes kilder til demokratisk viden og nyheder. Opgaven er stillet af Kulturstyrelsen.

I en periode, der rækker et godt stykke ind i 2016, skal Mindshare sammen med en række partnere undersøge hvordan og hvorfor danskerne forbruger nyhedsstof, hvordan de sammensætter deres daglige nyhedsflow og i særdeleshed hvordan nyheder konkurrerer med andet indhold i en tid, hvor kampen om danskernes opmærksomhed er højere end nogensinde.

Mindshare vandt opgaven i samarbejde med selvstændig konsulent Kim Angel, der har mange års medieerfaring senest som head of media hos Wilke. Kim Angel bliver en central del af projektteamet i hele forløbet.

Vil forklare adfærd

Projektet skal hjælpe Kulturstyrelsen med at få svar på, hvorvidt og hvordan borgerne tilpasser sig den ny medie- og markedsvirkelighed, hvor flere platforme anvendes til at opnå viden om nyheder.  Og hvor nyhedsforbruget ikke nødvendigvis er bestemt af den enkelte borger selv, men også af de virksomheder, hvis søgealgoritmer påvirker hvilket indhold på nettet, brugerne eksponeres for.

"Det spændende er, at projektet både vil beskrive, hvordan danskernes nyhedsadfærd er på tværs af platforme, men også vil indeholde en høj forklaringsgrad om, hvorfor adfærden er, som den er,” siger Mindshares nordiske direktør, Martin Ove Rasmussen.

Undersøgelse: Flow-medier holder nye stangen

10 mediefolk blandt Danmarks 100 mest magtfulde personer

Nytimes.com går i luften med "Trending"

Analyse: Netflix lever af "fiktionssegmentet" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også