MediaWatch

Youtube-chef nedtoner truslen fra Facebook

Der vil vare et årti, før Facebook og Youtube støder ind i hinnanden på markedet for tv-reklamer, mener Youtube.

Foto: Uncredited/AP/Polfoto/Arkiv

Youtube nedtoner truslen fra Facebook og siger, at begge virksomheder vil være i stand til at vokse hurtigt i årevis ved at overtage TV-reklamemarkedet.

Robert Kyncl, Youtubes leder af indhold og virksomhedsdrift, fortalte Financial Times, at online video markedet vokser så hurtigt, at "det vil vare et årti, før Facebook og Youtube støder ind i hinanden".

Det skriver Financial Times.

"Før var det bare os og tv. Online videoer er nu en del af alle menneskers liv. Hvis man har et budskab, man ønsker at viderebringe, så vil man gerne udgive sit materiale på så mange platforme som muligt. Enerettigheder er praktisk talt umulige at opretholde," siger Robert Kyncl til Financial Times.

Ifølge Kyncl er Youtubes omsætning steget med 50 pct. hvert år de seneste tre år. Facebook har 1,4 mia. aktive brugere på månedlig basis og har haft videoreklamer i mere end et år.

Onsdag trådte Facebook ind på Youtubes territorium med et forsøg på at få en større del af reklameindtægterne ved et direkte samarbejde med videoproducenterne.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs