MediaWatch

Google lancerer nyheds-laboratorium

Søgemaskinekæmpen lancerer laboratorium med tjenester, som journalister kan bruge i deres arbejde.

Foto: Google

Googles tjenester skal have en fast plads i journalisternes værktøjskasse, og derfor lancerer Google et særligt nyheds-laboratorium kaldet "News Lab", skriver Google i et blogindlæg.

"Vores mission er at samarbejde med journalister og iværksættere for at hjælpe med at bygge fremtidens medier. Vi ønsker at være med til at sikre, at innovation indenfor nyheder fører til en mere oplyst og mere demokratisk verden," skriver Google ifølge DR.

På nettet indeholder laboratoriet en oversigt over værktøjer, som journalister kan bruge i deres arbejde. Det drejer sig eksempelvis om Google Trends og Google Public Data Explorer samt guides til, hvordan værktøjerne kan bruges til research, til at spotte trends og til at finde avancerede datasæt.

Google har samtidig indgået partnerskaber med forskellige nystartede medier, hvor de i fællesskab vil udvikle nye online databaser.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs