MediaWatch

Facebook gør klar til videooprustning

Det sociale medie er på vej med en ny vidoestrategi. Analytiker forudser hård kamp for Youtube.

Foto: Rui Viera/AP/Polfoto

Facebook er på vej med et nyt tiltag, der skal sparke gang i det sociale medies videovisninger. Det skriver Wall Street Journal.

Som det er nu, bliver brugerne vist videoer som en del af den almindelige nyhedsrulle. Det nye tiltag vil lede brugerne videre til andre videoer, som kan tænkes at have brugerens interesse. Ind imellem disse videoer vil der være reklamer.

Ifølge analytikerne i RBC Capital Markets havde Facebook en omsætning på videoområdet på 1,5 mia. dollar i 2014. Det er dog langt mindre end den helt store spiller på online-videoer, Youtube, som landede på 4 mia. kr.

"Facebook kan nu blive en mere seriøs konkurrent til Youtube. Hvis var var Google (Youtubes ejer, red.), ville jeg se mig over skulderen," siger Jan Rezab, direktør i Socialbreakers der analyserer sociale medier, til Wall Street Journal.

Blandt dem, der vil levere videoer til Facebook, er basketballforbundet NBA, Fox Sports og underhodningssitet Funny or Die. De leverer indhold, og reklamer bliver lagt ind mellem videoer fra videoproducenterne.

Facebook beholder 45 pct. af indtægterne. De sidste 55 pct. går til producenterne og annoncørerne, og de bliver fordelt efter, hvor lang tid brugerne bruger på at se de enkelte videoer.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs