MediaWatch

Politiken.dk finder ny redaktionschef internt

Politiken.dk skulle ikke lede længe efter ny redaktionschef. Det bliver en intern kandidat, der udfylder den ledige stol.

Foto: Jens Dresling/Polfoto/arkiv

For præcis en uge siden mistede Politiken sin digitale redaktionschef. Karl Erik Stougaard sagde sit job op for at takke ja til en stilling som chefredaktør på BT.

Allerede nu er hans afløser fundet. Det bliver Jakob Nielsen, der fremover indtager posten som redaktionschef, skriver Politiken.

Han er en garvet herre på Politiken. Her har han arbejdet siden 1998, og blandt hans stillinger har været Bruxelles-korrespondent, USA-korrespondent og politisk redaktør.

"Politiken er det stærkeste varemærke i dansk presse, og min opgave bliver at sørge for, at mine børn bliver lige så trofaste Politikenlæsere, som mine forældre allerede er," siger Jakob Nielsen til Politiken om sit nye job.

Politikens chefredaktør, Bo Lidegaard, mener, at man har fundet den rigtige mand til den ledige stol efter Karl Erik Stougaard.

"Jakob en er en enestående journalist med stærk digital erfaring og forståelse. Han har det, der skal til og kender Politiken som få. Det er der brug for, når vi hver dag og hver time skal vise, at Politiken digitalt har den kvalitet, den kant og den puls, som kendetegner den levende avis, også når der står .dk efter," siger Bo Lidegaard.

Jakob Nielsen har ifølge Politiken første arbejdsdag som redaktionschef i dag. Karl Erik Stougaard begynder i sit nye job på BT 1. august.

Det kommer ikke som det helt store chok, at Politiken har besat stillingen internt. I sidste uge meldte avisen en sparerunde ud, som bl.a. byder på et ansættelsesstop.

På Twitter glæder Jakob Nielsen sig over, at Politiken.dk var først med nyheden om hans nye job.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs