MediaWatch

Apples overskud imponerer - har solgt 61 mio. iphones

Apples overskud skyder i vejret efter kanonsalg af blandt andet iPhones. Overskuddet overgår forventningerne.

Foto: Mark Lennihan/AP/POLFOTO/arkiv

It-giganten Apple leverede mandag et kanonregnskab, der overgik selv de mest positive analytikeres forventninger.

Årets første tre måneder gav således et overskud efter skat på 13,6 mia. dollar (93 mia. kr.), hvilket var en stigning på 33 pct. fra året før ifølge en meddelelse fra selskabet.

Resultatet er det bedste nogensinde fra virksomheden i regnskabsårets andet kvartal.

Apple solgte rekordmange iPhones, 61,2 mio., og havde en samlet omsætning på 58 mia. dollar (400 mia. kr.). Det er 27 pct. bedre end året før.

Salget af Mac-computere satte ligeledes rekord med 4,6 mio. styks.

Det er især salget af de to produkter, der har pyntet på regnskabet, men en rekordhøj omsætning i App Store skæpper også godt.

"Vi ser et større antal personer, der skifter til iPhone, end i tidligere cyklusser," siger topchef Tim Cook.

Kina næststørste marked

Eneste skuffelse - i forhold til analytikernes forventninger - er, at der i kvartalet kun blev solgt 12,6 mio. iPads.

USA er fortsat det vigtigste marked for Apple, mens Kina nu er rykket op på andenpladsen. 

I kvartalet øgede Apple sin omsætning i Kina med hele 71 pct. i forhold til samme kvartal året før. Det er især en stor appetit efter iPhones, der står bag fremgangen. 

Ud over de stærke tal har Apple andre gode nyheder til sine aktionærer: Selskabet øger tilbagekøbet af egne aktier - dermed reduceres antallet af udestående aktier, hvilket øger værdien af disse - og sætter desuden udbyttet for kvartalet op til 52 cent per aktie.

Kan næsten købe Google

Og it-giganten har masser af penge i kassen: Hele 192 mia. dollar, hvilket næsten rækker til at købe Google, bemærker CNNMoney.

Apple har netop lanceret sit nyeste produkt i form af Apple Watch.

Adm. direktør Tim Cook tør dog ikke komme med et konkret bud på forventninger til salget.

"Det er svært at vurdere efterspørgslen. Men den bliver ved at overgå udbuddet," siger han om uret, der indtil videre er blevet lanceret i ni lande.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs