Gallup sætter tal på search-omsætning
Fra 1. oktober har TNS Gallup integreret tal for paid search-annoncering i Danmark i Gallup Adfacts, som mediebureauer og annoncører bruger til reklameovervågning og planlægning af kampagner.
“Vi ved, at paid search fylder mere og mere i annoncørernes medieallokering og har leveret tocifrede vækstrater i flere år. Derfor har vi længe arbejdet på at finde den helt rigtige løsning, så TNS Gallup også kan levere valide data for de danske annoncørers search spending. Den har vi fundet nu,” siger Morten Kromann-Larsen, director, Media hos TNS Gallup, i en pressemeddelelse.
TNS Gallup har lavet en aftale med den amerikanske virksomhed AdGooroo om at levere de månedlige data for danske annoncørers brug af Google Adwords-brug. Tilsvarende AdGooroo målinger findes bl.a. i USA og Frankrig, hvor de har kørt i flere år, skriver Gallup.
Kun de største tæller med
Data er i statistikken gælder alene desktop-platformen. Det vil sige, at AdWords-annoncering på mobil og tablet ikke er talt med i statistikken. Samtidig er der sat en nedre grænse på på 3.000 kr. for, hvilke annoncører der tæller med, så de mange mindre annoncører, der bruger Google Adwords, men i mindre omfang, ikke tæller med.
“Den løsning, vi nu præsenterer, betyder, at paid search bliver en helt ny mediagruppe i Gallup AdFacts på linje med eksempelvis tv, dagblade, bannere og outdoor. Dermed kan man for første gang se, hvordan annoncører og brancher bruger paid search og hvor mange penge, der bliver allokeret til search sammenlignet med andre mediagrupper,” siger Rolf Thomsen, der er associate director, Media Intelligence hos TNS Gallup.
Da Google selv holder omsætningstal på search i tæt mørke, har de hidtidige tal for Google AdWords været baseret på estimater. Det seneste estimat på search-annoncering fra Danske Medier Research lyder på 2 mia. kr. i omsætning i 2013.
Relaterede artikler
Politiken tager opgør med "one size fits all"-abonnement
For abonnenter
FT-chef: Nu driver software journalistikken frem
For abonnenter