Facebook opruster med målrettede videoreklamer

Flere virksomheder flytter store summer over i onlinevideoannoncer frem for tv, og det er grubunden for succesen bag amerikanske LiveRail, der nu er blevet opkøbt af Facebook.
Foto: Matt Rourke
Foto: Matt Rourke

For omkring 2,8 mia. kr. har Facebook købt it-virksomheden LiveRail, som er en af verdens førende platforme til at målrette videoannoncer til en relevant målgruppe.

LiveRail havde i 2013 en omsætning på 556 mio. kr. og en årlig vækst på 300 pct. Det skyldes det skred, der er ved at ske i den amerikanske reklamebranche, hvor milliarder af dollar bliver flyttet fra de traditionelle TV-reklamer over i videoreklamerne på desktop, mobil og tablet, siger LiveRails danske salgschef Troels Smit til Berlingske Business.

"Den amerikanske reklameindustri er en enorm og til tider sjov størrelse. TV-reklamer omsætter for noget, der ligner 50 mia.  kroner om året, men der er sket et skred, hvor flere virksomheder flytter meget store summer penge over i onlinevideoannoncer, som de får et større udbytte af. Derfor har det været muligt for LiveRail at lande millionaftaler, og det har gjort, at vi tit har skulle hyre mange folk ind meget hurtigt – så skal man pludselig løbe hurtigt med alt det logistiske," siger Troels Smit til Berlingske Business.

Blandt LiveRails kunder er blandt andet store spillere som sportsligaen Major League Baseball, kabel-TV-stationen ABC Family, A&E Networks, Gannett og videotjenesten Dailymotion.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også