Aller lancerer globalt royalt univers

Royalista.com udkommer på både engelsk og dansk og er Aller Medias første globalt målrettede redaktionelle produkt.

"Hvorfor er der ikke nogen, der samler historier om verdens kongehuse et sted?" tænkte Preben Petersen for et par år siden. Som journalist på Billed-Bladet brugte han dagligt tid på gennemtrawle nettet for at forsøge at danne sig et overblik over verdens kongeliges gøren og laden: netaviser, blogs, communities. Han havde dengang været ansat i Aller i 18 år - de seneste fem på Billed-Bladet.

"Og hvorfor er det ikke Aller, der laver den tjeneste?" tænkte han så.

Preben Petersen er idémand bag og chefredaktør for Royalista.com. Aller Medias nye royale univers, der er åbnet i dag.

Universet udkommer på både engelsk og dansk, og målet er at samle læsere fra hele verden om royal-stoffet.

"Idéen er at samle verdens kongehuse ét sted," siger Preben Petersen til MediaWatch:"Vi vil gerne forene professionel journalistik med det indhold, som dygtige brugere kan bidrage med. Målet er at lave et fællesskab for alle dem, der interesserer sig for kongelige."

Royalista.com er dermed det første redaktionelle produkt fra Allers innovationsafdeling - afdelingen, der med Pernille Aalund som innovationsdirektør har fået til opdrag at undfange 250 idéer om året og i løbet af tre år løfte danske Aller Medias omsætning med et trecifret millionbeløb.

Et royalt fællesskab

Royalista.com er skåret ud som et community med både redaktionelt og brugergenereret stof om verdens kongehuse. Om mode, familieliv, fester, rejser, etc.

I Aller-regi produceres det i samarbejde med Billed-Bladet, men det er sit eget produkt med egen redaktion, der pt tæller otte fuldtidsansatte.

Journalisterne producerer ca. 10 artikler om dagen. Derudover bidrager en række profilerede bloggere med indlæg: Blandt andet redaktøren for Svenske Dagtidning, der skriver om det svenske kongehus, Billed-Bladets chefredaktør, Annemette Krakau, der skriver om kongelige i Danmark, og en række andre bloggere som StyleofMary. Forhåbenligt tager bloggerne deres brugere med over på Royalista.com, siger Preben Petersen.

Work in progress

Det er to år siden, at Preben Petersen præsenterede sin idé for Allers innovationsafdeling, og den har siden været igennem den idémaskine, som afdelingen bygger på: Grundpillerne er, at man laver en forretningsplan og så testkører den i en miniversion for at se, om det holder vand.

I et stykke tid har Royalista-konceptet været testet på en lukket gruppe af brugere. Men i dag er det åbnet live for offentligheden.

”Vi lavede en preto type, for at afdække interessen for et univers, der dækker alle kongehuse i hele verden. Det viste sig, at der er relativt mange royalister på verdensplan. Det er ikke et færdigt produkt, men et produkt, der konstant skal videreudvikles – alt efter hvordan interessen viser sig,” siger Pernille Aalund, der kalder modellen launch and learn.

Hvordan produktet kommercielt hænger sammen, er Aller endnu varsomme med at gå i detaljer med, men Pernille Allund lægger ikke skjul på, at der skal andre indtægter end annoncer til. Endnu er udfordringen dog at pinpointe brugernes behov og ønsker.

"Digitale forretninger har mange ben at stå på som medlemskaber, shops, events, samarbejdsaftaler og annoncer. Vi har selvfølgelig nogle planer, men dem vil vi gerne holde for os selv lidt endnu. Nu skal vi først og fremmest arbejde os hen imod det helt rigtige produkt. Det gør vi kun ved hjælp af brugerne og ved at se, hvad de brænder for;  hvilke kongelige er de mest interesserede  i, og hvad præcist vil de helst læse om – er det tøj, smykker, traditioner, kærlighed? Der er mange værdier forbundet med det at være royalist, og de veksler fra land til land,” siger hun.

Læsere globalt

Royalista.com udkommer på dansk. Men udgangspunktet er engelsk, siger Pernille Aalund, der understreger, at de globale ambitioner ikke stopper her.

”Royalista.com er født på engelsk og siden blevet oversat til dansk. Planen er, at det også skal videre til Tyskland – måske i nær fremtid. Og man kan også forestille sig en spansk udgave. Men det ved vi mere om, når der tegner sig et kort over brugerne: Hvor er interessen størst," siger hun.

Konceptet er en rollemodel for den ambition og udfordring, som Aller har: At videreudvikle husets kerneprodukter og -kompetencer til digitale, globale produkter.

”Danmark er et lille sprogområde.  Vil vi erstatte nogle af de forretninger, der har båret huset (Aller, red.) de sidste mange år, så skal vi se efter nicher og interesseområder, der har en global bund. Den strategi gælder alle de projekter, vi ser på i innovationsafdelingen,” siger Pernille Aalund.

De konkrete ambitioner for læsertal, omsætning og rækkevidde, holder Aller også tæt til kroppen.

Lige nu, på den første rigtige live-dag, lyser verdenskortet over aktive læsere op i New Zealand, Australien, Mellemøsten, USA, Storbritannien og selvfølgelig Danmark, siger Preben Petersen, der har en idé om, at særligt Australien kan blive et fint marked.

"Men det er ikke noget, vi har håndfaste mål for. Lige nu har vi travlt med at se på statistikkerne," siger han.

"Vil gerne være venner med folk"

Tonen og den redaktionelle stil på Royalista vil lægge sig op ad Billed-Bladet: Høflig og respektfuld, frem for skandaler og paparazzi-fotos. En linje, som bladets chefredaktør, Annemette Krakau, tidligere har beskrevet med ordene: "læserne skal tænke, gid det var mig". Den tilgang er nødvendig, når man angler efter en global målgruppe, siger Preben Petersen.

"Vi skal henvende os til alle, så vi skal tage et neutralt udgangspunkt. I Storbritannien er de vilde med juicy gossip om de kongelige, men det er de ikke i Thailand. Vi er nødt til at have et respektfuldt udgangspunkt. I det indhold, der kommer fra vores community, kan det i sagens natur være svært at styre, men alt bliver modereret. Vi vil gerne være venner med folk," siger han.

I øjeblikket er Royalista et fælles barn mellem innovationsafdelingen og Billed-Bladet, med Preben Petersen som chefredaktør. Men til oktober overgår det efter planen til Billed-Bladet, og får dermed Annemette Krakau som ansvarshavende chefredaktør.

Flere produkter i pipelinen

Royalista.com er det seneste af flere internationale produkter fra Allers innovationsafdeling. Kort inden jul lancerede Aller spil-app'en Wordbase, en idé, der blev undfanget i husets krydsords-afdeling.

Den skal efter planen udgives på 17 sprog over sommeren - og runder i morgen 1 mio. spil, fortæller Pernille Aalund.

Derudover barsler huset med et internationalt univers om skandinavisk design og livsstil, der også skal udkomme på det japanske marked. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også