Computerworld inviterer kunderne til at skrive

Journalistisk skal ikke nødvendigvis laves af journalister, siger Computerworlds nye ejer Kaare Danielsen, der ser muligheder for at tjene penge på kundegenereret indhold.

Kunder og eksperter skal fremover have mere direkte indflydelse over spalterne i Computerworld.

Computerworlds nye ejer, Jobindex' ejer Kaare Danielsen, der i slutningen af maj købte IDG Danmark og fire medier, har planer om at åbne op for, og tjene penge på,  kundeproduceret indhold i fagmediet. 

F.eks. kan store virksomheder som Danske Bank eller IBM bidrage med specialviden og rapporter om deres ekspertiseområder - f.eks. udviklingen på jobmarkedet eller cloud computing. Indholdet kan så enten bearbejdes af Computerworld, eller det kan trykkes direkte.

"IBM ved rigtig meget om [cloud computing] – og hvem er bedre til at fortælle, end dem der selv udvikler? Det kan være lidt biased og det skal selvfølgelig skiltes tydeligt, at det er kunden, der skriver, men der er jo mange, der gerne vil vide, hvad IBM mener. Det er sådan set forretningsideen: Du kan få eksperter til at lave indholdet gratis – men det kan blive endnu bedre: du kan få f.eks. IBM til at betale for at få deres rapport publiceret. Det er jo ret smart. Det er en forretningsmodel, der kan skabe økonomi i Computerworld," siger Kaare Danielsen til Danske Medier.

Ejerskifte efter sparerunde

Jobindex' overtagelse af mediehuset IDG Danmark vakte overraskelse i mediebranchen, der ikke er vant til, at annonceplatforme opkøber og driver medier. Det plejer at være omvendt.

IDG Danmark gav sidste år et underskud på 8 mio. kr. efter to år med beskedne overskud. Kaare Danielsen opkøbte huset med ambitioner om, at alliancen mellem Jobindex, der er dominerende på jobannoncemarkedet, og nicheindholdet på fagmedierne kan skabe et stærkere indtægtsgrundlag.

Ejerskiftet blev meldt ud umiddelbart efter, at IDG Danmark havde annonceret en sparerunde, der skal skære 11 af husets 65 medarbejdere. Og Kaare Danielsen udmeldte hurtigt, at Computerworlds dage som printmedie er talte.

Journalistik skal ikke nødvendigvis laves af journalister

Han understreger dog, at "alt fortsætter" på Computerworld som publicistisk medie. Men den gode journalistik behøver ikke nødvendigvis at blive skrevet af journalister.

"Der er jo allerede blevet færre journalister på Computerworld, i gamle dage udgav man en avis på over 100 sider med 45 journalister. I dag er der ti. Så udfordringen er at finde ud af, hvordan man stadig kan generere indhold med dybde og bredde, når man ikke har lige så mange journalister ansat som i gamle dage. En artikel behøver jo ikke at være lavet af journalister for at være god. Artikler kan godt laves af eksperterne. Vi skal netop inddrage kunderne og læserne – og eksperterne," siger Kaare Danielsen til Danske Medier.

Jobindex Media har appetit på flere nichemedier
Danielsen: Derfor køber vi Computerworld
Ny ejer: Computerworlds papirdage er talte
Jobindex køber IDG Danmark og Computerworld
Queitsch: Rigtigt at give stafetten videre
Chefskifte: Søren Queitsch stopper på Computerworld  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også