Amazon ønsker at dominere markedet for streamingannoncer

Streamingtjenesten Amazon har et mål om at øge sine årlige indtægter fra annoncesalg med 5,2 mia. dollar, når selskabet i denne måned indfører annoncer på Amazon Prime Video.
Amazon, der lige nu er verdens tredjestørste digitale annoncesælger, har en ambition om at dominere markedet for streamingannoncer. | Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
Amazon, der lige nu er verdens tredjestørste digitale annoncesælger, har en ambition om at dominere markedet for streamingannoncer. | Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
Af Marketwire

Når Amazon Prime Video i denne måned indfører annoncer, håber selskabet på at kunne dominere markedet for streamingannoncer. Men det bliver ikke en uproblematisk overgang for Amazon, da der skal leveres mere indhold af høj kvalitet, samt appelleres til annoncører der ikke allerede sælger produkter på Amazons platforme, skriver Wall Street Journal.

Amazon er verdens tredjestørste digitale annoncesælger med indtægter af annoncesalget på hele 12 mia. dollar i tredje kvartal, en stigning på 26 pct. sammenlignet med samme periode året inden. Amazons data og indsigt i millioner af kunder giver Prime Video en langsigtet fordel ved at muliggøre tilpassede annoncer ud fra indkøbshistoriker og lokationer.

Ifølge et notat fra Morgan Stanley vil Amazon generere omkring 5,2 mia. dollar mere i årlige indtægter gennem Prime Videos annoncesalg og det ekstragebyr, abonnenter kan betale for at undgå annoncerne, skriver Wall Street Journal.

En stor del af Amazons succes afhænger ifølge eksperter af selskabets evne til at tiltrække virksomheder, der ikke allerede sælger produkter på Amazon.

Derudover kræves der, ifølge annoncekøbere, et indhold af høj kvalitet, der appellerer til mellem- og højindkomstseere, hvilket vil være afgørende for at tiltrække flere annoncører. Annoncekøbere peger dog ifølge Wall Street Journal på, at Amazon på nuværende tidspunkt halter efter sine konkurrenter på den front.

”Amazon Prime Video opfattes ikke nødvendigvis som et højkvalitetsprodukt på lige fod med fx. Disney+ og Netflix. Det er ikke alt hvad de gør kommercielt, der tages godt i mod af bureauer og annoncører, siger Mark Varley, der er marketingkonsulent,” i følge Wall Street Journal.

Amazon har tidligere på måneden ansat Jeremy Helfand, der er tidligere chef for annoncering og dataplatforme hos Disney, til at lede innovationen af Amazons Prime Video annonceplatform.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også