Spotify dominerer lydstreaming - men bundlinjen er konsekvent rød

Med mange millioner brugere har streamingtjenesten Spotify en stærk position på streamingmarkedet, men der stilles spørgsmål til selskabets høje værdisættelse.
I 2023, efter et år med hurtig vækst, måtte Spotify sidste år afskedige 2300 medarbejdere i tre nedskæringsrunder. | Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
I 2023, efter et år med hurtig vækst, måtte Spotify sidste år afskedige 2300 medarbejdere i tre nedskæringsrunder. | Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Af Marketwire

Spotify er den førende platform inden for lydstreaming med omkring 600 mio. brugere, nye abonnementer hver måned og kun få, der opsiger deres abonnement. Men ikke engang den førende lydstreamingvirksomhed har konsekvent tjent penge på lydstreaming, skriver Wall Street Journal.

”Spotify har konsekvent fået folk til at tro, at de har en rentabel forretning, der retfærdiggøre deres værdiansættelse og brugt kapital, rejst på baggrund af denne værdiansættelse, til at jage regnbuer,” siger Richard Kramer, der er grundlægger af Arete Research.

Efter år med hurtig vækst måtte selskabet sidste år afskedige 2300 medarbejdere i tre nedskæringsrunder i søgen efter rentabilitet, efter at have tabt penge på at satse 1. mia. dollar på podcasting.

Ligesom andre tjenester, betaler Spotify musikselskaber og andre rettighedshavere næsten 70 cent af hver dollar, de tjener på musikstreaming. Da Spotify i 2008 blev lanceret i Europa, indgik selskabet forlig for at sikre sig adgang til pladeselskabernes gigantiske kataloger. Forlig, der har vist sig at skabe langsigtede økonomiske udfordringer.

Ifølge Tim Ingham, der er analytiker i musikbranchen og grundlægger af branchepublikationen Music Business Worldwide, har Spotifys villighed til at bruge penge, så det giver underskud, været en nøglefaktor, i at skabe selskabets dominerende position.

Selskabet, der er placeret i Stockholm, har en markedsværdi på næsten 40 mia. dollar, de konkurrerer med tjenester, som drives af pengestærke giganter som Apple, Amazon og Google, der ikke er afhængige af overskud fra streaming af lyd.

Spotify er den eneste tjeneste, der tilbyder streaming af musik, podcasts og timevis af lydbøger i den samme app for 10,99 dollar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også